‘Ik ben lid uit solidariteit. Dat is voor mij het belangrijkste’
Marcel van Duijn, journalist vaktijdschriften
Tekst: Remy Reuvekamp; foto: Wilmar Dik
#WijzijndeNVJ. Van starters tot jubilarissen, van actieve bestuursleden tot mensen die de NVJ een warm hart toedragen. Elk lid telt! Wie zijn ze? Wat doen ze en waarom zijn ze lid van de NVJ? In deze aflevering Marcel van Duijn.
Hoe ben je in de bedrijfsjournalistiek terechtgekomen?
‘Eigenlijk per ongeluk. Ik heb de School voor Taal- en Letterkunde gedaan, waar ik ben opgeleid tot docent Nederlands. Op een gegeven moment zochten ze een eindredacteur bij Hofstad Vakpers, een uitgever van vakbladen in de bouwwereld. Zo ben ik erin gerold. Van daaruit stapte ik over naar het weekblad voor grafische ondernemingen, Repro&Druk, waar Jan me de kneepjes van het vak leerde. Daarna volgde de eerste functie als hoofdredacteur van het maandblad Bouwadviseur.’
Wat trok je erin aan?
‘De nieuwsgierigheid. Ik wil gewoon alles weten, ga graag op zoek. Vind het bij interviews ook leuk om alles te vragen, kijken of ik tot de kern kan komen. Bij vakbladen had je daar ook tijd voor. Daarnaast vond ik de bouwwereld interessant. Ik heb een sterke interesse voor geschiedenis, ook bouwgeschiedenis: de hele ontwikkeling van houten naar stenen huizen, monumenten, belangrijke architecten als Berlage… Heel boeiend.’
Hoe verhoudt bedrijfsjournalistiek zich tot reguliere journalistiek?
‘Als je een goed vakblad maakt en de kans krijgt om het onafhankelijk in te steken, kan bedrijfsjournalistiek verdiepender zijn denk ik. Al groeien beide journalistieke vormen met de komst van internet en sociale media meer naar elkaar toe. Kranten moeten het inmiddels ook meer van verdieping hebben, nieuws haalt men wel van de NOS-app. Dat alles naar elkaar toegroeit, zie ik ook bij Security Management, het blad dat ik nu maak voor security professionals. Mijn redacteuren krijgen regelmatig het verzoek van kranten om hun artikelen over te nemen.’
Er wordt soms met enig dedain vanuit de reguliere journalistiek naar jouw tak van sport gekeken. Hoe ervaar jij dat?
‘Het tempo ligt in de dagbladjournalistiek natuurlijk veel hoger, de druk is ook groter, dus in die zin snap ik zo’n blik wel. Maar hoogwaardige vakbladen doen in kwaliteit zeker niet onder voor kranten, en dan zwijg ik nog over de taalfouten.’
Zorg dat je weet of het blad potentie heeft wanneer je als freelancer voor een vakblad aan de slag gaat
35 jaar geleden werd je lid. Wat heeft de NVJ concreet voor jou betekend?
‘Toen ik lid werd, dacht ik: ik hoop dat ik het nooit nodig heb. Dat was ijdele hoop. Tot nu toe ben ik altijd goed geholpen bij kleine of grotere conflicten of aanpassingen van salarissen en overnames. De NVJ is een goede back-up, dat vind ik belangrijk. Maar ik ben lid gebleven uit solidariteit. Dat is eigenlijk het belangrijkste.
De journalisten die naar het Midden-Oosten gaan om met gevaar voor eigen leven verslag te doen, daar heb ik heel veel respect voor. De NVJ faciliteert dat met kogelvrije vesten en andere veiligheidsvoorzieningen. Het is onvoorstelbaar hoeveel journalisten in het afgelopen jaar wereldwijd zijn overleden. Bij het publiekelijk aankaarten daarvan speelt de NVJ een heel belangrijke rol. Dat ondersteun ik van harte met mijn lidmaatschap.’
Heb je, tot slot, advies aan jongeren die overwegen om de bedrijfsjournalistiek in te gaan?
‘Zorg dat je weet hoe het ervoor staat wanneer je als freelancer voor een vakblad aan de slag gaat. Beoordeel of het blad potentie heeft. Verder moet een goede vakbladjournalist natuurlijk ook kritisch zijn, prat gaan op redactionele inhoud. En met de juiste achtergrond kun je bij het juiste vakblad ontzettend veel van jezelf kwijt. Bijvoorbeeld als je architect bent en geen architect wilt spelen, maar wel gemakkelijk schrijft…
Ik heb nog contact met een aantal oud-collega’s bij vakblad Cobouw, dat zijn echte onderzoeksjournalisten. Zij komen ’s nachts hun bed uit voor een ingestorte brug, willen de onderste steen boven en zoeken dat helemaal uit. Als je díé insteek hebt, nieuwsgierig bent en blijft, van de hoed en de rand wilt weten, dan kun je bij een vaktijdschrift helemaal los.’
- ‘Afhankelijk zijn van één opdrachtgever, dát is schijnzelfstandigheid'
- ‘Ik ben lid uit solidariteit. Dat is voor mij het belangrijkste’
- ‘Heel goed dat er nu meer werkzekerheid komt’
- ‘Persvrijheid is de hoeksteen van andere vrijheden’
- ‘Mediaorganisaties draaien op freelancers. Ik kan niet geloven dat de overheid dan zegt: stop er maar mee’
- ‘Je merkt de solidariteit. Daar voel ik me heel sterk door’
- ‘Ik zal het zilveren speldje met trots dragen’
- ‘Ik neem me altijd voor niet aan "fanboyism" te doen’
- ‘Ik heb mijn stage overgehouden aan het Carrièrelab’
- ‘Als freelancer heb je niet dezelfde bescherming als de andere collega's'
- ‘De actiebereidheid en de solidariteit, daar mogen we best trots op zijn'
- ‘De kracht van ons beleidsteam is de diversiteit van achtergronden'
- ‘Er kan nooit genoeg aandacht voor persvrijheid zijn’
- ‘We kunnen niet zonder freelancers. Daar moet DPG zich heel erg bewust van zijn'
Als NVJ-lid sta je niet alleen.
Sluit je aan bij de NVJ →Wie: Marcel van Duijn
Functie: journalist vaktijdschriften
Lid sinds: 1989
NVJ in één woord: back-up
Meest trots op: ‘In 2008 heb ik op verzoek van Wolters Kluwer een volkomen nieuw opiniërend vaktijdschrift opgezet, een eervolle en spannende opdracht. Ik bedacht de naam (Bouwformatie), stelde naast een redactieadviescommissie ook de in- en externe bouwredactie samen en verwoordde de redactionele formule. Het blad verscheen tweewekelijks in een oplage van 30.000 exemplaren.’ Lachend: ‘Om met Ivo Niehe te spreken: het werd een belachelijk groot succes. Ten tijde van de bouwcrisis heb ik samen met mijn toenmalige accountmanager het blad overgenomen en zelfstandig voortgezet.’
Inspirator: ‘Jan Stark, de man aan wie ik mijn carrière te danken heb. Zonder hem, destijds journalist bij het tijdschrift Repro&Druk, was ik misschien alsnog aan een muzikale carrière gaan werken, waarbij ik nu weet dat ik daar onvoldoende talent of lef voor had. Jan leerde me wat echte journalistiek is en hoe je je vakkundig gedraagt. Hij inspireerde me om een luis in de pels te zijn.’
Horen, zien, lezen
Televisie: ‘Ik ben een selectieve kijker. Ondanks de NOS-app en ANP-feed kijk ik toch altijd het nieuws. Daarbij zoek ik op tv naar de leukste documentaires en muziekconcerten. Toegegeven, vaak blijf ik (te) lang hangen in Wheelers dealers… Via Netflix en HBO vind ik altijd goede series: Breaking Bad, You better call Saul, Ozark, Ferry – dat werk.’
Podcast: ‘Zelden, maar als ik een podcast luister is het op advies van mijn echtgenote. Zij weet verdraaid goed wat ik interessant vind. Vaak is dat er eentje van DOCS of van Maarten van Rossem.’
Dagblad: ‘In de loop van de jaren ben ik een aantal keren gewisseld van ochtendkrant, maar uiteindelijk ben ik blijven plakken aan de Volkskrant. Op hun behoorlijk slechte fotobijschriften na, vind ik hun nieuwsgaring meestal goed. Bovendien ben ik verslaafd aan Gummbah en Jip van der Toorn.’
Tijdschrift: ‘Sinds mijn tienerjaren lees ik Muziekkrant Oor, later ook bladen als Gitarist, Uncut en Rolling Stone. Daarnaast lees ik auto- en motorfiets bladen als Onschatbare Klassieker en Auto Motor klassiek en koop ik soms een Vrij Nederland.’
Journalist: ‘Iedere journalist die zich in een oorlogs- of aardbevingsgebied begeeft om verslag te doen, heeft mijn respect. Ik zou daarin geen keuze tussen goed, beter of best willen maken. Als NOS-nieuwskijker komt mijn waardering voor het nieuws vooral door vakmensen als Kysia Hekster, Ron Fresen, Marleen de Rooy en Xander van der Wulp.’
Muziek: ‘Ik ben een enorme muziekliefhebber en heb een brede smaak: ik kan met veel genot op een ochtend Vivaldi of Beethoven luisteren, maar ook op flink volume naar de Rolling Stones en Red Hot Chili Peppers. Jimi Hendrix vind ik de meest oorspronkelijke en vindingrijke gitarist en tekstschrijver aller tijden. Machine Gun op het album Band of Gypsys staat als een huis. Hendrix stond ermee op tegen de oorlog in Vietnam en het nummer is als protest tegen oorlog in het algemeen nog zeer actueel.’