Loraine Bodewes: ‘Authentiek beeld wordt volgens mij steeds waardevoller’
De liefde voor fotografie en media zat bij haar in de familie. Eigenlijk kon het niet anders of NVF-lid Loraine Bodewes zou de fotojournalistiek in gaan. En dat deed ze. Met succes, want kort na haar afstuderen won zij een eerste prijs bij de prestigieuze Zilveren Camera, dé wedstrijd voor de Nederlandse persfotografie. Een portret van een ‘mensenmens’.
Eerst maar eens horen waarom Bodewes lid is van de NVF en wat het haar brengt: ‘De NVF doet als belangenvereniging belangrijk werk. Verder blijf ik graag goed op de hoogte en wil ik als zzp’er aansluiting houden bij de vakgroep.’
De belangstelling voor fotografie in het algemeen en de fotojournalistiek in het bijzonder startte voor Bodewes al in een heel vroeg stadium. Letterlijk. ‘Mijn moeder was beeldredacteur bij dagblad De Limburger en altijd erg gepassioneerd met haar vak bezig. Zij heeft mij de liefde en passie voor fotografie bijgebracht. We zijn er samen veel op uit geweest: tentoonstellingen bezoeken, werk van anderen bekijken, samen projecten verzinnen. Inmiddels is mijn moeder bijna twintig jaar geleden overleden, maar zij heeft mij altijd erg gestimuleerd en ik heb veel van haar geleerd.’
Zilveren Camera
De entree in de fotojournalistiek ging – als je Bodewes zo hoort – eigenlijk vanzelf. ‘In 2003 ben ik afgestudeerd aan de kunstacademie in Hasselt, België. Niet lang na mijn afstuderen won ik de eerste prijs bij de Zilveren Camera in de categorie kunst, cultuur en entertainment met een door mij gemaakte foto van een bezoeker aan de internationale kunst- en antiekbeurs TEFAF in Maastricht. Die prijs heeft me veel opgeleverd. Daarna mocht ik gaan fotograferen voor De Limburger en de TEFAF zelf. Voor beide werk ik inmiddels al twintig jaar.’
Zorginstellingen
Bodewes heeft in de afgelopen jaren haar kring van opdrachtgevers weten te verbreden. Al is de fotojournalistiek wel steeds dé rode draad geweest. ‘Ik heb twintig jaar voor met name dag- en vakbladen gewerkt. Dat doe ik nog steeds, maar ik werk de laatste jaren ook veel voor bedrijven en zorginstellingen. Fotograferen voor zorginstellingen vind ik erg dankbaar werk. Ik krijg daar energie van. Dat komt door de mensen, hun verhalen en de kwetsbaarheid van het leven die je bij dat soort opdrachten toch vaak nadrukkelijk voelt.’
Sprankelen en tegenstellingen
Het contact met mensen is een belangrijk bestandsdeel van het werk waar Bodewes haar dagen mee vult. ‘Ik doe veel verschillende dingen, maar de rode draad in mijn werk zijn mensen. Ik ben een “mensenfotograaf” die altijd op zoek is naar het moment dat zij sprankelen. Daarbij is contact belangrijk, want ze moeten natuurlijk op hun gemak zijn. Ik zoek in het beeld vaak tegenstellingen. Zo maakte ik een paar jaar geleden bijvoorbeeld een beeld van een chique, oude dame die tijdens de TEFAF-beurs op haar Nike Air Max aandachtig naar een klassiek schilderij kijkt.’
Vrijheid en afwisseling
De passie voor de fotojournalistiek is overduidelijk aanwezig bij haar. Het biedt Bodewes alles in een: ‘Ik hou van de vrijheid en afwisseling, maar het meest geniet ik van het contact met de mensen. Iedere dag opnieuw.’ Zijn er dan geen geen mindere kanten aan het vak? ‘Ik kan eerlijk gezegd niks bedenken. Of misschien dan toch: de administratie die er natuurlijk ook bij hoort als je een bedrijf hebt.’
Authentiek beeld
In de fotojournalistieke beroepsgroep wordt er met enige verdeeldheid naar de toekomst van het vak gekeken. Sommigen zien het somber in. Lage tarieven, een toenemend wantrouwen van het publiek richting pers in het algemeen en technologieën die – zo lijkt het – misschien de fotojournalist overbodig gaan maken. Een ander deel van de fotojournalisten zien juist kansen in de toekomst. Loraine Bodewes behoort tot die laatste categorie: ‘De ontwikkelingen in het vak gaan door alle technologische ontwikkelingen in een sneltreinvaart. Ik hou van puur en echt. Authentiek beeld wordt volgens mij steeds waardevoller.’
Als NVJ-lid sta je niet alleen.
Sluit je aan bij de NVJ →Meedoen?
Voor de rubriek NVF Uitgelicht in Focus Magazine zijn wij altijd op zoek naar NVF-leden. Wil jij je werk ook in het oudste fotografietijdschrift van Nederland en in de NVF-nieuwsbrief laten zien? Neem dan contact op met Paul Teixeira.