‘Zilveren Camera 2025 is kroon op het werk van Arie Kievit’
)
Winnaar van de Zilveren Camera 2025 Arie Kievit is allesbehalve een groentje in het fotojournalistieke vak. ‘De prijs is dan ook geen steuntje in de rug, maar eerder de kroon op zijn werk’, zegt juryvoorzitter Eva de Vos beslist.
Voor de 77ste keer is de Zilveren Camera uitgereikt. Het is dé prijs voor de Nederlandse fotojournalistiek, een tastbare onderscheiding voor de tak van de journalistiek die het cliché ‘één foto zegt meer dan duizend woorden’ elke dag weer zijn grond van waarheid geeft.
Toenemende polarisatie
De Zilveren Camera geeft ook een goede weergave van de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. De winnende reportage van Arie Kievit is daar een treffend voorbeeld van. Met zijn registratie van de volledig uit de hand gelopen extreemrechtse demonstratie tegen migratie op het Haagse Malieveld op 20 september 2025 laat hij zien wat de gevolgen zijn van de toenemende polarisatie in de Nederlandse samenleving.
‘Er werd en wordt heel veel serieus geweld gebruikt tegen politie, schrijvende journalisten, cameramensen en fotojournalisten’, zegt De Vos. ‘De serie van Arie Kievit is ook in dat licht gezien, belangwekkend.’ Ondanks het geweld dat op die dag tegen de pers en de politie werd gebruikt, heeft hij de demonstratie en het verloop van de rellen van dichtbij indringend in beeld weten te brengen, stelt zij.
‘Van harte gegund’
Voor beginnende persfotografen is een Zilveren Camera een uitstekend duwtje in de rug voor het verdere verloop van hun carrière. Bij Arie Kievit, een gelauwerde fotojournalist, speelt dat waarschijnlijk niet, aldus De Vos. ‘Het maakt hem misschien wel nóg bekender bij een breder publiek. Voor iemand die al zoveel ervaring heeft als Kievit, en die zijn sporen in het vak al heeft verdiend, is het eerder een terechte bekroning van het werk dan een steuntje in de rug. De Zilveren Camera is hem van harte gegund door de hele jury.’
)