Frisse blik jonge journalisten onmisbaar voor toekomst journalistiek
BESTUURSBLOG – Afgelopen maand was ik voor de allereerste keer aanwezig bij de uitreiking van De Tegel. Een moment waarop veel journalisten samenkomen om de journalistiek in Nederland te vieren, en daarnaast was er voor studenten journalistiek een bijeenkomst georganiseerd. Ik was hierbij voor een reden: jonge journalisten in het zonnetje zetten.
Foto: Ruben Philipse
Om te beginnen interviewden mijn collega Brechtje de Lange en ik de organisator van De Tegel, Martijn Kirsten. Hij vertelde dat hij het belangrijk vindt om kennis over te brengen op jonge journalisten, en daarom de studentenmiddag in het leven heeft geroepen. Een initiatief waarbij drie gastsprekers dilemma’s voordragen, studenten in groepjes discussiëren en daarna een advies uitbrengen. Deze editie was het thema ‘activisme en journalistiek’ en droegen Kamran Ullah, Maya-Nora Saaid en Suzanna de Vries de dilemma’s voor.
Zo’n middag is een gouden kans voor jonge journalisten om te leren en te netwerken, maar wat ik misschien nog wel belangrijker vind is dat gevestigde journalisten naar jonge stemmen luisteren. Dit gebeurt namelijk niet vaak genoeg, merk ik in mijn werk. Aan de ene kant begrijp ik dit want jonge journalisten hebben weinig ervaring en dat zal soms heus wel te zien zijn, maar aan de andere kant is een frisse blik onmisbaar voor de toekomst van de journalistiek.
Want met een coalitieakkoord vol bezuinigingen, toenemende onveiligheid en desinformatie lijkt het harder nodig dan ooit om goede journalisten op te leiden én het belang van journalistiek te benadrukken. En met de toenemende generatiekloof tussen traditionele journalistiek en jongeren vormen jonge journalisten een brug naar het toekomstig publiek.
Tijdens de studentenmiddag werd duidelijk dat jonge journalisten niet altijd dezelfde visie hebben als gevestigde journalisten. Zo denken ze vaker dat objectiviteit een illusie is en dat het misleidend is om anders te beweren. Dit betekent niet dat ze geen volwaardig journalist zijn. Ze weten als geen ander om te gaan met nieuwe technologieën én jongeren te bereiken.
Generatie Z heeft een fundamenteel ander mediagebruik in vergelijking met alle andere generaties. Ze gaan niet actief op zoek naar nieuws bij bekende en betrouwbare nieuwsmedia, maar zien allerlei informatie online voorbijkomen. Maar zoals de Britse journaliste Sophia Smith Galer aangeeft: jongeren zijn geen onbereikbare doelgroep, er is te weinig toegankelijke content. En ze hebben net zoveel recht op diverse bronnen van informatie, stelt onderzoeker Simon Truwant bij onze Belgische buren in De Kindwijzer.
Dus hierbij een oproep om extra te luisteren naar jongeren op de redactie en ze ruimte te bieden. Want wat vinden zij nieuwswaardig? Hoe zouden zij dit het liefst consumeren? En ja, dit voelt misschien als een open deur intrappen, maar het serieus nemen van jongeren begint met een ander perspectief bij iedere journalist.
Vanwege het grote belang voor de toekomst van journalistiek vroeg ik mij dan ook af waarom er, naast de pioniers-Tegel voor journalisten onder de 30 jaar, geen prijs is voor producties gericht op jongeren. Want een extra steuntje in de rug voor jongerenjournalistiek is nooit verkeerd.
Zomaar een idee van een jonge journalist voor het bestuur van De Tegel…