Home Actueel De Nieuwe Freelancer: tools over AI en tips over vindbaarheid
Terug

De Nieuwe Freelancer: tools over AI en tips over vindbaarheid

zzp
freelancers

Freelancen is vrijheid, maar soms ook chaos. Of onzekerheid over inkomsten, of eenzaamheid, zo geven een paar aanwezigen toe tijdens het evenement De Nieuwe Freelancer. Vrijdagmiddag 27 juni stond Nieuwspoort in teken van freelancen in de journalistiek, onder leiding van Cindy Pieterse. Onder de freelancers waren mensen die nog maar pas zijn begonnen (‘In januari heb ik mijn vaste baan bij KWF Kankerbestrijding opgezegd’) tot aan mensen met meer dan 25 jaar ervaring (‘Het meest trots ben ik op dat ik het al zo lang volhoud’). Freelance journalist Jolanda van de Beld verzamelde handige tools over AI en tips over je vindbaarheid en onderhandelen.

Auteur: Jolanda van de Beld; foto's: Wilmar Dik

30 jun 2025, 12:54

AI als bondgenoot

In een deelsessie leert journalist Laurens Vreekamp de aanwezigen hoe AI in plaats van een bedreiging juist ook een bondgenoot kan zijn voor journalisten. Hij raadt vier AI-tools aan voor journalisten, die het werk makkelijker maken of tijd besparen: 

Deze tool helpt je met formules in Excel of Google Sheets. Je legt in een chat met de ‘Spreadsheet assistent’ uit wat je precies wilt doen en de tool geeft je een bewerkingsoptie of formule. 

Met deze tool kun je zoeken binnen YouTube-video’s naar uitgesproken tekst. Het is een handige zoekfunctie als je bijvoorbeeld wilt weten wanneer een bepaald onderwerp of een persoon aan bod komt in een video, zonder dat je de hele video hoeft te bekijken. 

Een transcriptie-tool voor het uitwerken van opnames. Goodtape herkent de verschillende sprekers en veel verschillende talen. Je kunt het ook gebruiken voor het maken van ondertiteling bij video’s voor social media. Met de gratis versie kun je 30 minuten laten uitwerken. 

Dit AI-model van Google gebruikt alleen wat jij er zelf in stopt: pdf’s, opnames van interviews, zelfs video’s (die transcribeert het model). Je kunt bijvoorbeeld ook een snelle analyse maken van posts op social media (in verschillende talen!) of verschillen in twee rapporten. Dit model heeft ook een generatieve functie: je kunt een podcast laten maken van de informatie die je toevoegt. Wees je er wel van bewust dat je al deze info aan de Google-cloud toevertrouwt.

 Laurens Vreekamp raadt vier AI-tools aan voor journalisten

Spoedcursus zichtbaarheid en zakelijkheid

In een volgende deelsessie is aandacht voor hoe je jezelf vindbaar maakt voor opdrachtgevers (of bronnen). Journalist en loopbaanadviseur Jolan Douwes laat alle aanwezigen eens kritisch naar elkaars LinkedIn-pagina kijken: 

  • Lijkt je profielfoto nog? Zorg dat je ’m eens in de twee jaar vernieuwt.

  • Je profielfoto moet dominant zijn, maar voeg ook een achtergrondfoto toe. Zorg dat het plaatje aansluit bij wat je wilt uitstralen of bij je specialisme. De makkelijke optie is alleen fel kleurtje. Geen wolken of bloemen.

  • De functietitel op LinkedIn heeft veel ruimte, dus gebruik die ook. Wees niet te bescheiden: schep op over wat je hebt gemaakt, name droppen mag. Hier moet al duidelijk zijn waarvoor je werkt en wat je specialisme is.

  • -        Voeg contactgegevens toe, zeker als je freelancer bent. Dat kan ook nog in de info-tekst. Zorg dat het laagdrempelig is, dus direct een mailadres in plaats van een link naar een site waarop dan weer contactgegevens zijn te vinden.

  • Bij de infotekst schrijf je een stukje over jezelf, ook als je dat ongemakkelijk vindt. De eerste vijf zinnen zijn het belangrijkst, die ziet iedereen. Schrijf iets inhoudelijks en maak het een beetje spannend.

Vier LinkedIn-fluencers om te volgen ter inspiratie:

Onderhandelen

Douwes gaat ook in op een ander zakelijke aspect: het onderhandelen van een tarief met een opdrachtgever.

  • Onderzoek je marktwaarde: vraag collega’s naar gangbare tarieven, liefst ook bij deze opdrachtgever, check de NVJ-tarievencalculator, verdiep je in onderhandeltactieken.

  • Je cv is je bondgenoot. Neem de ruimte om je kennis en kunde te laten zien en verwijs naar je cv als je onderhandelt. De gedachte ‘voor mij tien anderen’ is een misvatting.

  • Bereid het gesprek goed voor, bv. met ChatGPT Audio. Weet wanneer je weerstand kunt verwachten.

  • Weet wat je ondergrens is en ga juist voor een nee.

  • Vraag zo nodig bedenktijd als je een aanbod hebt gekregen.

  • Vraag een schriftelijke bevestiging nadat je tot overeenstemming bent gekomen.

Luister ter inspiratie de podcast: Dinsdag Salarisdag, met korte afleveringen vol onderhandeltips. Of volg de training ‘Hoe kom je voorbij de nee’, via de NVJ.

Jolan Douwes

Verlegen netwerkers

Bij de gezamenlijke afsluiting van de dag steekt dagvoorzitter Cindy Pieterse de freelancers nog een hart onder de riem: ‘Hou vertrouwen in jezelf, je hebt goede en slechte maanden en je bent altijd meer waard dan je denkt.’ En voordat ze de aanwezigen naar de borrel stuurt, heeft ze nog een tip voor de verlegen netwerker: ‘Zoek iemand met een beetje dezelfde schoenen als jij en vraag waar hij of zij net is geweest.’

 

 

 

 

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

Versterkt de positie van journalisten tegen geweld en agressie op straat en online

Onafhankelijk platform voor klachten over journalistiek werk en ethische kwesties

Steunt principiële rechtszaken van journalisten en monitort persvrijheid in Nederland

© 2025 NVJ - Alle rechten voorbehouden
  • Privacyreglement
  • Privacy- en cookieverklaring
  • Disclaimer