Journalistiek pitchen
Ben je freelance journalist en zou je graag wat nieuwe, uitdagender opdrachtgevers willen, maar weet je niet hoe je dat aanpakt? Vind je het lastig je ideeën uit te werken tot een volwaardig voorstel? Deins je terug omdat redacties gesloten bolwerken lijken waar ze geen behoefte hebben aan bijdragen van buitenstaanders? Je zult zien dat dat meevalt, wanneer je je écht verdiept in de media waarvoor je zou willen werken. En vervolgens met prikkelende ideeën komt, verwoord in een adequaat voorstel. Tijdens deze workshop denk je na over je journalistieke ambities, en hoe je die kunt verwezenlijken door bij de juiste media aan te kloppen. Je frist samen met collega's je kennis en vaardigheden op en werkt onder begeleiding van twee ervaren journalisten aan je eigen pitch.
Lees hier een interview met docent Rineke van Houten >>
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Hoe kom ik aan goede ideeën?
Met wat voor ideeën maak ik de meeste kans?
Hoe werk ik een verhaalidee uit tot een goede pitch?
Welke media passen bij mij en mijn ambities?
Hoe benader ik een nieuwe opdrachtgever?
Kan ik een voorstel naar verschillende media tegelijk sturen?
Wat is het beste: één voorstel aanbieden, of meerdere tegelijk?
Heeft het zin om een kant-en-klaar product op te sturen?
Hoe voorkom ik dat iemand met mijn idee aan de haal gaat?
Hoe ga ik om met afwijzingen?
Voor wie
Deze workshop is gericht op freelance journalisten die beter willen leren pitchen.
Werkvorm
Tijdens de eerste online bijeenkomst bespreken we Do’s en Don’ts van het pitchen. Er is veel ruimte voor individuele vragen en voor het uitwisselen van ervaringen. Tijdens de tweede online bijeenkomst bespreken we pitches van deelnemers en train je je pitchvaardigheden aan de hand van praktische opdrachten.
Na deze cursus:
Zijn de ideeën in je hoofd gaan borrelen.
Zie je pitchen niet meer als noodzakelijk kwaad maar als een leuk en spannend onderdeel van je werk als journalist.
Weet je hoe je een idee kunt omzetten in een voorstel en hoe je dat het beste kunt aanbieden, en bij welke media.
Ben je minder bang voor afwijzingen.
Kosten
Prijs niet-leden € 299,- / Prijs 30% korting € 209,30 / Prijs ZZP50% korting € 149,50
ZZP korting ontvang je door op Mijn NVJ, onder Externe lidmaatschappen je KVK nummer bij Freelancer in te vullen
Alle cursussen van de NVJ Academy zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de NVJ.
Leden van de NVJ, NVF, Nieuwspoort, Auteursbond en De Coöperatie ontvangen 20% tot 50% korting op de toegangsprijs. Je ledenprijs is zichtbaar wanneer je bent ingelogd.
Kosten zijn vrij van BTW en in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar.
Overige informatie
Maximaal 8 deelnemers.
Na inschrijving ontvang je een ZOOM link.
Download gratis ZOOM op je desktop of laptop (met beeldscherm van minimaal 13 inch).
Het gebruik van ZOOM tijdens de hele training is voor jou gratis en wordt betaald door de NVJ.
Zorg voor een goede internetverbinding.
Vragen?
Heb je vragen over de inhoud van de training of wil je overleggen of deze training op dit moment voor jou geschikt is, neem dan contact op met de NVJ Academy.
Cursusdata
Krijg 50% korting op cursussen van de NVJ
Werk jij als zelfstandige in de media? Dan krijg je 50% korting op veel cursussen, ook als je geen NVJ-lid bent. Om gebruik te kunnen maken van de zzp-korting maak je een account aan in MijnNVJ.
Ontvang tweewekelijks het laatste cursusaanbod van de NVJ Academy.