)
NVF/NVJ werken samen met Zilveren Camera tijdens het Nederlands Journalistiek Festival
Tijdens de eerste editie van het Nederlands Journalistiek Festival in Deventer verzorgt de NVF-NVJ samen met Stichting Zilveren Camera op zaterdag 13 september twee programmaonderdelen: ‘De betrouwbaarheid van fotojournalistiek in het AI-tijdperk’ en ‘Presentatie Zilveren Camera + Q&A met Bram Janssen’.
)
Oleksii Yukov is in Oekraïne een zogeheten body collector, iemand die aan het front op zoek gaat naar gesneuvelde soldaten. Hij probeert hun identiteit te achterhalen, zodat families hun verlies kunnen verwerken. Foto: Bram Janssen
Workshop ‘De betrouwbaarheid van fotojournalistiek in het AI-tijdperk’
Locatie: Burgerweeshuis Wonderbar
Tijd: 11:50 – 13:20 uur.
Eduard de Kam, voormalig fotojournalist en technisch beoordelaar van de inzendingen voor de Zilveren Camera, gaat in op de ontwikkeling van fotomanipulatie: van traditionele ingrepen tot de huidige AI-technieken die nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. En hoe te voorkomen dat dit soort aangepaste foto’s worden gebruikt in de media.
Presentatie Zilveren Camera + Q&A met Bram Janssen
Locatie: MIMIK Filmzaal 2
Tijd: 12:50 - 13:20 uur
Veronique Jansen van de Zilveren Camera neemt je in vogelvlucht mee langs de meest opvallende ontwikkelingen, ondersteund door veel beeldmateriaal en de verhalen achter het werk.
Aansluitend volgt een gesprek met Bram Janssen, winnaar van de Publieksprijs 2025. Als fotograaf en videojournalist (bekroond met meerdere prijzen bij de Zilveren Camera en World Press Photo) is Bram altijd op zoek naar de verhalen achter de frontlinie. Hij vertelt over zijn winnende werk, het verhaal van de Oekraïense body collector Yukov, over zijn serie over opgroeien op de Westelijke Jordaanoever, en over zijn drijfveer om juist op de brandhaarden in de wereld verhalen vast te leggen.
Janssen is het voorbeeld van een trend in de fotojournalistieke sector: een nieuwe generatie fotografen met verdiepende verhalen – groot én klein – en frisse invalshoeken. Waar we de afgelopen jaren letterlijk midden in de oorlog zaten, ligt de focus nu vaker op de verhalen eromheen.