Home Actueel Lokale media: goed en slecht nieuws op één dag
Terug

Lokale media: goed en slecht nieuws op één dag

starters
freelancers
werknemers
NVJ Algemeen
NVF
uitgeverijbedrijf

In één dag zijn twee grote Belgische uitgeefconcerns met totaal uiteenlopende berichten over hun lokale media-titels gekomen. NDC, recentelijk overgenomen door Mediahuis, laat weten dat het zijn weekbladen niet gaat vervreemden en zal investeren in de toekomst van die uitgaven. Tegelijkertijd is DPG Media met de mededeling gekomen dat het merendeel van zijn huis-aan-huis portfolio wil verkopen. De NVJ kijkt scherp toe hoe dat laatste zal verlopen, zowel als het gaat om de betrokken arbeidsplaatsen als de pluriformiteit van het lokale medialandschap.

foto: Anton Kappers - Thomasson - ANP

“Het is goed te zien dat NDC/Mediahuis het belang van de lokale media heeft onderkend en de vervreemding van die uitgaven niet doorzet. Na een periode van onzekerheid over het voortbestaan van de huis-aan-huis bladen in het Noorden, is dat positief nieuws. Net als het voornemen van die uitgever om te investeren in de toekomst van zijn titels. De politieke en publieke verontwaardiging over een mogelijke teloorgang van de lokale media in die regio’s heeft waarschijnlijk meegeholpen in de besluitvorming van NDC/Mediahuis. Het is toe te juichen dat de directie deze stap heeft genomen”, constateert Paul Teixeira, secretaris Dagbladen, Lokale Media en Tijdschriften bij de NVJ.

Waar hij minder positief over is, is de verkoop door DPG Media van diens lokale media-titels. “Het gaat hier om tientallen uitgaven die bij verschillende kleinere partijen worden ondergebracht. In hoeverre zij in staat - en bereid - zijn om de arbeidsvoorwaarden conform de cao Uitgeverijbedrijf toe te passen? Dat is iets wat de NVJ zorgen baart. Hetzelfde geldt voor de redactionele onafhankelijkheid van de betrokken redacties en het naleven van redactiestatuten door de nieuwe eigenaren. Daarnaast kijken wij met argusogen naar wat voor effect de verkoop van de huis-aan-huis bladen van DPG Media op de pluriformiteit van het lokale medialandschap zal hebben. Het is wat dat betreft, zorgwekkend dat één van de nieuwe eigenaren al in een persbericht heeft aangekondigd dat het ‘edities gaat ontdubbelen zodat er overal straks nog één lokale uitgever is. Dat geeft te denken.”

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden