Marketing en communicatie
De afdeling Marketing en Communicatie is verantwoordelijk voor ledenwerving en ledenbehoud. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor de interne- en externe verenigingscommunicatie en huisstijlbewaking. Het enthousiaste team van marketing en communicatie organiseert in nauw overleg met de andere afdelingen verschillende campagnes, acties en evenementen.
Ontmoet het team
Over het team
De afdeling Marketing en Communicatie is verantwoordelijk voor ledenwerving en ledenbehoud. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor de interne- en externe verenigingscommunicatie en huisstijlbewaking. Het enthousiaste team van marketing en communicatie organiseert in nauw overleg met de andere afdelingen verschillende campagnes, acties en evenementen.
Over Connie Wiering
Sinds wanneer werk je voor de NVJ?
‘Als freelancer sinds 2000 en sinds 2012 in dienst.’
Waarom NVJ?
‘Lang geleden, toen ik nog in dienst was van een tijdschriftenuitgeverij, bracht de NVJ een bezoek aan onze redactie. Er was dus een partij die voor ons journalisten opkwam! Dat laatste vind ik nog steeds een rode draad in mijn werk en ik ben trots dat ik hieraan een bescheiden bijdrage mag leveren. Als voormalig journalist wil ik graag het gevoel uitdragen dat we trots mogen zijn op ons vak en dat we ons daarom inzetten om het niveau hoog te houden.’
Wat doe je voor werk?
‘Ik ben communicatieadviseur en redacteur. Samen met de input van collega's bedenken en produceren we content en campagnes afgestemd op de juiste doelgroep.'
Waar blink je in uit?
‘De juiste boodschap overbrengen in tekst en beeld. Verhalen vertellen, mensen inspireren en overtuigen. Dat is in elk geval waar ik naar streef en wat ik het liefste doe. Met een opleidingsachtergrond van School voor de Journalistiek, Journalistiek Management, Schrijversvakschool en ervaring in bladenmaken en communicatie heb ik inmiddels een beetje in de smiezen hoe je dit doet. Een uitblinker zou ik mezelf niet willen noemen, maar ik leer wel elke dag bij.’
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Ik ben 15 jaar met plezier freelancer geweest voor heel uiteenlopende opdrachtgevers. Daarvoor werkte ik voor verschillende vakbladen in dienst van Reed Business Information, voor de VNG en Avrobode/Televizier.’
Ik wil altijd nog:
‘Een roman schrijven over een "ouwe mannen band" met matige zangkwaliteiten.’
Over Yvette Bieshaar
Sinds wanneer werk je voor de NVJ?
‘Sinds april 2022.’
Waarom NVJ?
‘De NVJ kwam bij toeval op mijn pad terecht. Ik ben er trots op dat ik een bijdrage – hoe bescheiden ook – kan leveren aan belangrijke thema’s zoals persvrijheid. We werken samen met een leuke mix van collega's die ieder zijn of haar eigen expertise meebrengt.’
Wat doe je voor werk?
‘Marketing en communicatie en dan met name werving en behoud van leden. Mijn werk is heel divers. Van het organiseren van evenementen tot campagnes ontwikkelen of content maken voor social media. Op dit moment houd ik me vooral bezig met de doelgroep studenten en starters. Zij vormen een belangrijke doelgroep – de nieuwe generatie journalisten die je enthousiast wil maken voor het vak. We willen een organisatie zijn waar je bij wil horen en die jouw steun in de rug is . Dat geldt eigenlijk voor alle leden in elke fase van hun loopbaan, van student tot Plus+ lid.’
Waar blink je in uit?
‘Ik interesseer me voor heel veel dingen. Dat kwam al tot uiting in mijn opleiding waarin marketing, communicatie en vormgeving samenkwamen. Het leuke is dat al deze vakgebieden nu terugkomen in mijn werk. Verder ben ik goed in structuur aanbrengen door een project op te pakken van kop tot staart.’
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Net na mijn studie begon ik bij Manpower als intercedent. Vervolgens was ik zo’n elf jaar betrokken bij de ontwikkeling van geuren in de geurindustrie. Een geurevaluator! Daarna was ik tien jaar marketeer en teamleider recruitment bij een uitzendbureau in de groene sector.’
Ik wil altijd nog:
‘De marathon van New York lopen! New York is een supergave stad én het lijkt me fantastisch om de euforie van een van de grootste marathons ter wereld mee te maken.’
Over Susanna Leliman
Sinds wanneer werk je voor de NVJ?
In 2012 ben ik, naast mijn zelfstandig ondernemerschap, begonnen bij de NVJ als deeltijd webmaster/vormgever. Na 5 jaar heb ik de stap gemaakt naar projectmanager marketing waarna ik in 2020 manager ben geworden van de afdeling Marketing, Communicatie en Ledenservice.
Waarom NVJ?
Het geeft veel voldoening om te werken voor een organisatie die de belangen van deze belangrijke beroepsgroep behartigd. Ook belangrijk: ik werk samen met leuke collega’s en de NVJ is een fijne werkgever waar je als medewerker veel kansen krijgt jezelf te ontwikkelen.
Wat doe je voor werk?
‘Als manager zorg ik ervoor dat de experts op mijn afdeling zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. Het is belangrijk dat we nauw samenwerken met de andere afdelingen zodat we onze leden via de verschillende communicatiekanalen goed op de hoogte kunnen houden van de ontwikkelingen op het gebied van werkvoorwaarden, persvrijheid en vakontwikkeling. Daarnaast doen we onderzoek onder leden en ontwikkelen we programma’s om nieuwe leden te werven.
Waar blink je in uit?
‘Ik kan goed overzicht houden en prioriteiten stellen. Daarnaast ben ik oplossingsgericht, durf ik te zeggen wat ik vind en daarvoor te gaan staan.’
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Na een jarenlange carrière met verschillende financiële functies werd ik in 2008 financieel expert bij De Telegraaf. Toen het tijd werd voor een switch ben ik mijn eigen communicatiebureau gestart. Je kan wel zeggen dat ik een hele ommezwaai in mijn carrière heb gemaakt.’
Ik wil altijd nog:
‘Wonen op Lesbos!’
Over Marloes Berings
Sinds wanneer werk je voor de NVJ?
‘Sinds februari 2022 als marketingmedewerker en specifiek campagne marketeer bij PersVeilig.
Waarom NVJ?
‘Voor mij is het belangrijk dat ik werk voor een organisatie waar mensen centraal staan. Ik vind het fijn om te werken voor een organisatie die de wereld een beetje vooruit helpt, mensen sterker maakt, verbindingen legt, vertrouwen uitstraalt en inclusief is. We zijn echt bezig met iets op te bouwen en het is prettig daarvan deel uit te maken.’
Wat doe je voor werk?
‘Alles wat met communicatie en marketing te maken heeft rondom PersVeilig. Dus website, social media, events, onderzoek en campagnes. Ik vind PersVeilig op mijn lijf geschreven. We zijn er om de positie van journalisten te versterken tegen geweld en agressie; we geven journalisten een back-up. Sommige vinden dat agressie een beetje bij het vak hoort, of dat journalisten zelf hun problemen moeten oplossen. Wij vinden dat je in een veilige werksfeer moet kunnen werken. Een ook dat je een incident te allen tijde moet melden. Voor jezelf en om zicht te krijgen op de omvang van deze problematiek.’
Waar blink je in uit?
‘In het creatieve en associatieve denken, het enthousiast zijn en het hebben van ideeën. En dat ik me ergens in vast kan bijten om tot de essentie te komen.’
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Ik was adviseur communicatie en fondsenwerving bij Exodus, een organisatie die zorgt voor de veilige integratie van ex-gedetineerden. Ik heb me 17 jaar ingezet voor de veilige terugkeer van ex-gedetineerden.’
Ik wil altijd nog:
‘Binnen mijn vakgebied wil ik me nog meer verdiepen in de psychologie binnen de communicatie. Wat werkt? Waarom werkt het? En hoe creëer je de juiste setting zodat mensen in beweging komen? Dat is de uitdaging van ons vak.
En privé wil ik nog altijd heel graag een theereis maken naar Taiwan of Japan.'