Home Actueel Vermeld je fotografieprijzen op je website of niet?
Terug

Vermeld je fotografieprijzen op je website of niet?

In de wereld van de fotografie is het bepalen van de juiste tarieven en de manier waarop je deze communiceert met klanten belangrijk. Maar is het dan handig om tarieven of prijzen te vermelden op je fotografie website? NVF’er Wilmar Dik weet raad. Hij is beroepsfotograaf en namens ledengroep NVF/Beeldmakers vertegenwoordiger in het NVJ-beleidsteam Werkvoorwaarden.

Een goed tarief bepalen is belangrijk

Het is belangrijk voor fotografen om een eerlijk tarief te bepalen dat de kosten dekt en een fatsoenlijk inkomen oplevert. Elke fotograaf kan voor zichzelf bepalen wat een gezond uurtarief is. Op de DuPho-website vind je een goede rekentool.

Het vaststellen van je tarieven is geen eenvoudige opgave. Factoren zoals de aard van de opdracht, de expertise van de fotograaf, de duur van de shoot, de nabewerking en de reiskosten spelen allemaal een rol in de uiteindelijke prijs. Ik denk dat het wel belangrijk is om je prijs te laten baseren op uurtarieven en alle tijd aan opdrachtgevers te berekenen. > Meer hierover lees je in mijn artikel Manieren van fotografie factureren

Valkuilen van lage tarieven

Terwijl lage tarieven klanten in eerste instantie kunnen aantrekken, kunnen ze op de lange termijn negatieve gevolgen hebben. Door te concurreren op basis van prijs riskeren fotografen hun waarde te ondermijnen en de markt te verlagen. Dit is al jaren gaande en leidt tot uitbuiting, onrendabele praktijken en een algehele devaluatie van de fotografiebranche.

Wie is je doelgroep: particulieren en/of zakelijke klanten?

De beslissing om tarieven op je website te vermelden hangt af van de beoogde doelgroep. Voor particulieren, die vaak prijsbewust zijn en fotografie inkopen op basis van budget, kan het vermelden van uurtarieven of pakketprijzen relevant zijn. Bereken pakketprijzen goed en zorg dat je niet elke keer een stukje onbetaald werk doet.

Voor zakelijke klanten, die fotografie waarderen om de kwaliteit en mogelijke toegevoegde waarde die het biedt, zijn tarieven op de website minder belangrijk. In plaats daarvan ligt de nadruk op de kwaliteiten die je als fotograaf in huis hebt. Offertes op maat met duidelijke afspraken over uurtarieven en het gebruik van foto’s zijn geschikter voor deze doelgroep.

Uurtarieven versus pakketprijzen

Uurtarieven bieden transparantie waardoor klanten precies weten waar ze voor betalen. Bovendien loop je met het noemen van gezonde uurtarieven financieel geen risico. Pakketprijzen kunnen aantrekkelijk zijn voor particulieren, maar vereisen een zorgvuldige berekening. Zorg dat je als fotograaf niet onderbetaald wordt. In plaats van pakketprijzen of tarieven op de website te plaatsen, kun je beter potentiële klanten uitnodigen om contact op te nemen voor een offerte op maat. Dit creëert de mogelijkheid om de specifieke behoeften van de klant te bespreken en een eerlijke prijs te bepalen.

De kracht van kwaliteit

Het is beter om je als beroepsfotograaf te concentreren op het leveren van kwaliteit. Het noemen van prijzen op je website zorgt ervoor dat bezoekers minder aandacht hebben voor je foto’s. Door te focussen op kwaliteit kun je je tarieven rechtvaardigen en klanten aantrekken die waarde hechten aan de kwaliteit.

Je kan als groep fotografen overleggen om tarieven af te stemmen en gezamenlijk op te komen tegen oneerlijke concurrentie. Door onderling afspraken te maken, kunnen fotografen een gezondere markt creëren waar fotografen meer kunnen verdienen. > Lees meer hierover in dit artikel

Dus tarieven op je fotografie website of niet?

De beslissing om tarieven op je website te vermelden vereist zorgvuldige afweging van verschillende factoren. Te lage tarieven dragen bij aan prijsconcurrentie. Bepaal zelf je benodigde tarief, focus op kwaliteit en praat eens een keer met je concurrent.

Vermeld geen tarieven of prijzen als je de nadruk wil leggen op de kwaliteit van je fotografie. Gezonde tarieven vermelden op je website kun je doen als je alleen voor consumenten werkt in een lager prijssegment. Werk je ook voor instellingen en bedrijven, dan zijn uurtarieven en pakketprijzen minder relevant. Je zou wel een uurtarief kunnen vermelden, maar uiteindelijk kun je beter een specifieke offerte per klus maken. Daarin kun je al je uurtarieven vermelden. Het vermelden van prijzen op je website is dus lang niet altijd nodig, want je wil dat opdrachtgevers je foto’s en kwaliteit van je dienstverlening belangrijker vinden dan je tarieven.

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden