Maak toekomstbeeld werkelijkheid met nieuwste online tools

dinsdag 26 juni 2018

Veel mediatitels hebben inmiddels de stap naar online first gezet. Ook zijn de meeste nieuwssites de afgelopen jaren al op de schop gegaan. Maar er borrelt daarnaast zoveel meer vernieuwing dat we vanuit de NVJ hier graag een avond aan wijden. Onder de titel 'Online pionieren' tonen NOS en BNR Nieuwsradio maar ook startup Slices op 5 juli wat digitaal proeftuinen in de praktijk kan inhouden.

BNR Nieuwsradio gaat de luisteraar een op zijn voorkeuren toegesneden radiostation aanbieden: Smart Radio. De luisteraar hoort alleen maar items over onderwerpen waarin hij of zij geïnteresseerd is. Eind dit jaar lanceert de zender een bèta-versie. Na podcasts is Smart Radio de volgende vernieuwende online tool waar BNR gebruik van gaat maken. Eindredacteur Annick van der Leeuw gelooft dat de voorsprong die de zender BNR nu neemt zich in de toekomst zal uitbetalen.

NOS Kort en NOS op 3 zijn actief op Instagram, waar zij optimaal gebruik maken van de mogelijkheid om verhalen te vertellen. Zo behandelt NOS Kort onder ‘Stories’ op een toegankelijke manier uiteenlopende onderwerpen, zoals depressie, eindexamens en de top tussen Trump en Kim. De manier van werken valt in de smaak: NOS Kort heeft meer dan 271 duizend volgers op Instagram.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe maak je als freelancer of als organisatie mooie multimediale producties? Dat gaat Wouter Vroege, oprichter van Slices.co, vertellen. Met zijn zelf ontwikkelde CMS stelt hij journalisten in staat om multimediale verhalen te vertellen zonder tussenkomst van techneuten.

Dus wil je zien waar de NOS visueel mee aan het pionieren is, hoe BNR Smart Radio van een toekomstbeeld werkelijkheid maakt en hoe een startup als Slices met een eenvoudig multimediaal CMS journalisten weer in control brengt? Kom dan donderdag 5 juli naar KHL in Amsterdam. De NVJ-secties Internet en Tijdschriften organiseren dan een avond vol visueel en auditief spektakel, verteld door mensen die elke dag werken aan de vernieuwing van de online journalistiek. Wees erbij en hoor alvast waar de rest het pas volgend jaar over heeft.

Meld je hier aan. NVJ-leden krijgen 50% korting.