Doe mee aan de online brainstorm koopkrachtacties

woensdag 29 maart 2023

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat werk- en opdrachtgevers in de media hun verantwoordelijkheid nemen en werknemers en freelancers gaan compenseren voor het enorme koopkrachtverlies? Op dinsdag 4 en woensdag 5 april gaan we online brainstormen over vervolgacties voor koopkrachtbehoud. Wil je meepraten? Meld je dan aan.

Flyeractie voor koopkrachtbehoud (foto Dingena Mol)

Jarenlang schommelde de inflatie tussen de 1,5 en 2,5 procent. Loonsverhogingen die binnen cao’s werden afgesproken fluctueerden mee. En toen was daar opeens het jaar 2022 waarin de inflatie als een raket omhoog schoot naar 10 procent. Terwijl de lopende cao’s nog steeds gebaseerd waren op de oude inflatiecijfers. ‘Met andere woorden: realiseer je dat je op min 7 procent staat in 2022. Je hebt nu dus al een maandsalaris ingeleverd’, aldus NVJ-secretaris Milen van Boldrik. ‘En hoewel de inflatie iets zakt, is het koopkrachtverlies nog steeds even ernstig. Wat duurder is geworden, wordt niet meer goedkoper.’

Noodoproep aan werkgevers en opdrachtgevers

In de afgelopen maanden deed de NVJ meerdere malen de noodoproep aan werkgevers en opdrachtgevers om de koopkracht te compenseren. Tevergeefs. Inmiddels kampt 40 procent van de respondenten die meededen aan de koopkracht-enquête met grote financiële problemen.

De NVJ start nu een vervolgtraject om werkgevers en opdrachtgevers in de media in beweging te krijgen. Dat verlangen de leden ook. Maar liefst 94 procent van de respondenten vindt dat werkgevers en opdrachtgevers verantwoordelijkheid hebben voor het zorgen voor een structureel behoud van koopkracht. En zegt 93 procent bereid te zijn om zich in te zetten voor koopkrachtbehoud. ‘Dat zijn niet alleen de leden die de pijn voelen, maar ook de collega’s die niet hard zijn geraakt, maar zich solidair tonen met hun collega’s.’

Betrokkenheid van leden is essentieel

Het is aan de leden om aan te geven welk signaal zij willen afgeven bij werkgevers en opdrachtgevers. ‘Uit ervaring weten we dat de betrokkenheid van leden essentieel is om succes te bereiken. Een vereniging is net zo sterk als haar leden. We hebben het recent gezien bij RTL, waar een onderhandelingsakkoord werd bereikt met een gemiddelde loonsverhoging van 7 procent. Dat kwam tot stand dankzij de actiebereidheid van de leden bij RTL.’

Meld je aan

De NVJ organiseert de online brainstorm over vervolgacties op:

  • dinsdag 4 april van 12:30 tot 13:15 uur voor werknemers en freelancers bij het Uitgeverijbedrijf
  • woensdag 5 april van 12:30 tot 13:15 uur voor werknemers en freelancers werkzaam bij de Publieke Omroep

Leden die via de enquête hebben aangegeven mee te willen doen, ontvangen automatisch een uitnodiging per e-mail. Heb je de enquête niet ingevuld maar wil je wel meedoen? Dat kan zeker! Of ben je geen lid, maar wil je wel meedoen? Stuur dan een e-mail aan Ingrid van Es, ivanes@nvj.nl ovv Online brainstorm en datum. Jouw deelname en die van je collega’s is cruciaal. Want alleen samen kunnen we regelingen afdwingen.

 

werf een lid