Brief aan Mediafederatie: laat freelancers meedelen in winst uitgevers

donderdag 14 juni 2018

De NVJ vraagt de Mediafederatie, voorheen het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), om zich in te spannen om freelance (foto)journalisten mee te laten delen in de mooie resultaten die onder andere de Persgroep, Mediahuis en Sanoma in 2017 hebben behaald. Dit schrijven NVJ-voorzitter René de Monchy en algemeen secretaris Thomas Bruning in een brief aan Derk Haank, voorzitter van de Mediafederatie.

Financieel was 2017 een goed jaar voor onder andere de Persgroep, Mediahuis en Sanoma. Die resultaten zijn te danken aan zowel medewerkers in vaste dienst alsook freelancers, aldus de NVJ. Daarom vraagt de NVJ de Mediafederatie om zich in te spannen om naast medewerkers in vaste dienst ook freelance (foto)journalisten mee te laten delen in deze resultaten.

De Mediafederatie heeft al eerder aangegeven de ongelijkheid in verdiensten te willen beslechten. Volgens de NVJ is een hoger woord- en fototarief, en nog beter, een uurtarief conform de tariefcalculator van de NVJ een eerste stap in die richting.