Home Actueel Adobe komt begin 2025 met digitaal watermerk voor creatieve producties
Terug

Adobe komt begin 2025 met digitaal watermerk voor creatieve producties

Hoe zorg je ervoor als fotojournalist dat de echtheid van jouw beelden niet ter discussie komt te staan? Of dat aanbieders van AI-platformen jouw beelden als trainingsmateriaal gebruiken zonder daarvoor toestemming te vragen of betaling te regelen? Daar probeert een coalitie van software- en mediabedrijven een oplossing voor te vinden. Adobe zegt volgend jaar met een oplossing te komen, schrijft redacteur Lars Pasveer op Villamedia.nl.

Softwarebedrijf Adobe, bekend van onder meer Photoshop en opmaaksoftware als InDesign en InCopy, zal volgend jaar een eerste beta-versie uitrollen van een tool waarmee makers beeld-, video- en audiomateriaal kunnen voorzien van een onzichtbaar digitaal watermerk dat niet eenvoudig is te omzeilen. Deze Content Authenticity moet makers controle geven in een wereld waar kunstmatige intelligentie eenvoudig variaties op eenzelfde thema kan produceren.

Onzichtbaar watermerk

Het Adobe-systeem verpakt de gegevens en het bewijs van auteurschap van de originele maker in een onzichtbaar watermerk, dat bestand moet zijn tegen gangbare trucs waarmee traditionele metadata eenvoudig gestript kan worden, zoals het maken van een screenshot. De oorsprong van creatief materiaal moet zo herleidbaar zijn, schrijft technologiesite TechCrunch.

Coalitie C2PA

Enkele jaren geleden startte C2PA, een coalitie van technologie- en mediabedrijven waarin Adobe ook participeert. C2PA wil open standaarden formuleren naast open technische specificaties voor de implementatie ervan. Nieuwsbedrijven kunnen met die standaarden straks garanderen dat zij de originele maker zijn; inhoud moet bovendien technisch altijd te herleiden zijn naar die bron, via een versleutelde unieke ‘vingerafdruk’ van de uitgever.

Adobe-watermerk voor ‘niet-Adobe-gebruikers’

Het is niet gezegd dat Adobe’s oplossing het uiteindelijk tot dé standaard schopt. 'Maar men luistert wel wat Adobe te zeggen heeft', schrijft TechCrunch. In de voor volgend jaar aangekondigde software kunnen ook gebruikers die geen Adobe-producten gebruiken hun werk voorzien van een 'ik heb dit gemaakt'-stempel. Ook komt er een speciale extensie voor de Chrome-browser.

Werk beschermen tegen AI-platformen

Adobe heeft zelf de laatste jaren AI-functies in de software gebouwd, maar zegt dat het belangrijk is dat AI-werk als zodanig te herkennen is en dat makers hun werk zo kunnen beschermen dat het niet zelf weer dient als trainingsmateriaal voor AI. Een digitaal watermerk dat terugverwijst naar de originele maker kan daarbij helpen. > Lees meer bij TechCrunch

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden