4 op de 10 respondenten voelt de pijn van het koopkrachtverlies

woensdag 22 maart 2023

Vier op de tien leden die mee hebben gewerkt aan de enquête over koopkrachtverlies geeft aan behoorlijk tot onoverbrugbare problemen te hebben met het grote koopkrachtverlies. Bij de zelfstandigen is dit de helft en bij journalisten tussen de 31 en 40 jaar zelfs 54 procent. De actiebereidheid is groot onder de respondenten (94%). Op 4 april organiseert de NVJ met haar leden een online bijeenkomst om de vervolgacties te bespreken.

Flyeractie van de NVJ voor koopkrachtbehoud (foto Dingena Mol)

Aan de enquête deden zowel werknemers als freelancers van omroepen en uitgeverijbedrijven mee. In beide sectoren ervaart een aanzienlijk deel van de respondenten financiële problemen: 38 procent bij de omroepen en 42 procent bij de uitgeverijbedrijven. Zowel bij de omroepen als bij de uitgeverijbedrijven hebben zelfstandigen de meeste last van het koopkrachtverlies (49%). Opmerkelijk is dat van de leeftijdscategorie 31 tot 40 bij de omroepen maar liefst 61 procent financiële problemen ervaart (bij uitgeverijbedrijven 51%).

Resultaten bevestigen ons vermoeden

‘De resultaten van de enquête bevestigen weliswaar ons vermoeden, maar tegelijkertijd laten de cijfers je wel schrikken als je ziet dat 4 op de 10 respondenten de pijn voelt van het hoge koopkrachtverlies’, aldus Wais Shirbaz, hoofd afdeling Werkvoorwaarden van de NVJ.

De cijfers bevestigen tevens de koers die de NVJ en haar leden volgen. Al sinds maanden roept de NVJ werk- en opdrachtgevers op om over de brug te komen met een structurele reparatie van het koopkrachtverlies. Uit de enquête blijkt dat de respondenten achter deze richting staan. Maar liefst 94 procent van de respondenten vindt dat werkgevers en opdrachtgevers verantwoordelijkheid hebben voor het zorgen voor een structureel behoud van koopkracht. Ook zegt 93 procent van de respondenten bereid te zijn zich in te zetten voor koopkrachtbehoud.

Besef dat het koopkrachtverlies structureel is

Tot nu toe hebben de werkgevers geen gehoor gegeven aan de oproep van de NVJ en haar achterban. ‘De werkgevers en opdrachtgevers moeten écht beseffen dat werknemers en freelancers koopkrachtreparatie verlangen, dat laten ook deze cijfers zien’, reageert Wais Shirbaz. ‘Op alle fronten passen de uitgeverijbedrijven hun prijzen aan. Maar ondanks hun forse winsten die ze te danken hebben aan de redacties, bieden ze geen enkele compensatie aan. Behalve het ter beschikking stellen van een budgetcoach voor mensen die het financieel niet meer kunnen bolwerken. Maar dit probleem is niet op te lossen met een budgetcoach. Besef dat het huidige koopkrachtverlies structureel is. Wat duurder is geworden, wordt niet meer goedkoper, ook als de inflatie richting een aanvaardbaar niveau zakt.’

Actiebereidheid groot

Ongeacht de last die men heeft van het koopkrachtverlies is de actiebereidheid groot onder de respondenten van de enquête. De NVJ en haar leden die bereid zijn zich in te zetten gaan in een online bijeenkomst de vervolgacties bespreken. Shirbaz: ‘Uit ervaring weten we dat de betrokkenheid van leden essentieel is om succes te bereiken. Een vereniging is net zo sterk als haar leden. We hebben het recent gezien bij RTL, waar journalisten hun werk tijdelijk neerlegden uit protest tegen het magere loonbod. Mede dankzij die inzet hebben we deze week een onderhandelingsakkoord bereikt met een gemiddelde loonsverhoging van 7 procent.’

Online bijeenkomst 4 april

De bijeenkomst over koopkrachtbehoud wordt gehouden op 4 april. Respondenten die in de enquête hebben aangegeven benaderd te willen worden, ontvangen automatisch een uitnodiging. Heb je niet meegedaan aan de enquête, maar wil je wel deelnemen? Dat kan, stuur dan een e-mail aan Ingrid van Es, ivanes@nvj.nl en geef aan of je voor een uitgeverij of de omroep werkt.

 

werf een lid