Op het moment dat ik Marijn Fidder spreek over de telefoon is zij net terug uit Moldavië. Daar heeft zij gewerkt aan haar lange termijn project Left Behind. Een documentaire over kinderen in Oost Europa die achter blijven terwijl hun ouders, als arbeidsmigrant, werkzaam zijn in West Europa.
Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
"Om mijn drive ten aanzien van dit onderwerp te begrijpen moet je terug naar 2014. In Moldavië was ik als 16 jarige vrijwilliger betrokken bij een hulporganisatie die een centrum voor kinderen van de allerarmste gezinnen runde. Dagopvang en een goede maaltijd voor deze groep was het doel. Op een gegeven moment stopte, vrij abrupt, dit centrum, het gebouw waarin ze gehuisvest waren raakte in verval en voldeed niet meer. Ik heb toen samen met andere geld ingezameld om dit centrum weer op poten te zetten. Door deze persoonlijke betrokkenheid heb ik een netwerk opgebouwd die bij het maken van deze documentaire goed van pas komt. Zo heb ik een vaste fixer, Romeo, zonder zo’n vertrouwd persoon zou het werk niet te doen zijn."
Hoe ga je te werk tijdens het fotograferen?
"Het grootste probleem wat ik tegenkom bij het fotograferen tijdens deze documentaire is, uiteraard, de taal en het feit dat de kinderen graag op de foto willen. Te graag, ze gaan poseren. Het is dus wel een dingetje om de fly on the wall te zijn tijdens het werk. Op een gegeven moment lukt het toch wel om op te gaan in het geheel en spontane situaties te vangen."
Hoe belangrijk zijn de fondsen voor je?
"Uiteraard is er geld nodig om het geheel te financieren, naast het aanschrijven van fondsen financier ik mijn projecten vanuit mijn betaalde opdrachten. Ik reserveer dus geld om een documentaire te financieren. Bij de meeste fondsen is het dat je het geld na afronding van je project uit betaald krijgt. Dat is begrijpelijk, maar het starten van een project vergt dus wel van de maker een risicovolle investering. Bij het werken via een fonds heb je te maken met de aanvraag. Het is belangrijk om in je aanvraag de andere te overtuigen van het belang van je project. Je plan moet de mensen van het fonds aanspreken. Het help als men je eerdere werk kent. Daarom is het winnen van prijzen zo belangrijk. Niet zozeer om zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar je project, het onderwerp krijgt een podium."
Wat drijft Marijn?
"Ik wil zaken onder de aandacht brengen, duiding geven. Onderwerpen bespreekbaar maken. Zaken waar we nog niks van weten, geen besef van hebben. Sommige gebeurtenissen moeten geduid worden. Het mooiste is dan ook als er iets gebeurd ten aanzien van de gevisualiseerde problematiek en de hulp een zetje krijgt, het op gang komt. Je kan dus wel stellen dat het idealisme bij mij hoog op de motivatie-ladder staat. Mijn drijfveer komt voort uit de vraag waarom, waarom doe ik dit? En komt het de betrokken personen ten goede, kan ik hierin iets betekenen? De verbinding met het onderwerp, de personen daarin, is voor mij belangrijk bij het maken van mijn beeld."
Waar staat Marijn over vijf jaar?
"Geen idee. Hopelijk met het bezig zijn met projecten en meer connecties in het buitenland. Al is het maar om een groter podium te krijgen voor de documentaires."
Beeld: Marijn Fidder.
Project: Left Behind.