Maikel Samuels werkt sinds zijn afronding van de Fotovakschool in 2003 als professioneel fotograaf: "Ik ging direct als freelancer aan de slag bij het Brabants Dagblad. Nu werk ik veel voor dagblad Trouw en publiceer o.a. in De Volkskrant, het Financieel Dagblad, Elsevier, HUMO. Ook ben ik aangesloten bij Hollandse Hoogte."
Naast zijn werk in opdracht is Samuels altijd bezig om eigen fotoverhalen te maken over sociaal maatschappelijke onderwerpen: "Ik probeer een groot verhaal te vertellen door het klein te laten zien, vaak op individueel niveau, dichtbij mensen."
Een foto hoeft voor Samuels niet altijd direct alles te laten zien: "Een foto mag best vervreemding of verwarring oproepen, mensen aan het denken zetten: 'Wat zie ik, waar kijk ik naar?' Zoals de foto van de autobanden in zee waarmee ik de eerste prijs van de Zilveren Camera heb gewonnen. Wat drijft daar? Waarom? Feitelijk werden deze banden door vluchtelingen zonder zwemvest gebruikt als reddingsboei. Na aankomst in Griekenland gooiden ze de banden in zee. Je kunt de foto ook metaforisch zien , als zwarte rouwkransen voor alle vluchtelingen die het niet gehaald hebben.
Samuels heeft een goed gevoel voor licht en compositie: "Dat is bijna een automatisme. Het is vooral vaak de situatie inschatten en afdrukken op het juiste moment."
- maikelsamuels.com
- instagram @maikelsamuels
- tumblr maikelsamuels
- twitter @MaikelSamuels