De NVF nodigt fotojournalisten uit hun werk te tonen op website van de NVJ. Wil je meedoen aan deze rubriek? Stuur een e-mail met je gegevens aan nvf@nvj.nl.
Keep on Rockin’ is een fotoboek van Anno van der Heide (1951) over de Nederlandse rock-'n'-roll-scene.
Lees verderMichael werd toen hij voor zijn studie in Guatemala verbleef gegrepen door de kracht van beeld in combinatie met tekst en onderzoek.
Lees verderHet mooiste is als er iets gebeurd ten aanzien van de gevisualiseerde problematiek en de hulp een zetje krijgt.
Lees verderMensen waarvoor het geluk niet altijd is weggelegd vormen de basis van mijn werk.
Lees verderIk ben geen nieuwsfotograaf, ik houd me vooral bezig met de achtergronden van het nieuws.
Lees verder‘Al van kinds af aan ben ik in de weer met camera’s en fotografie, maar pas in 2014 ontdekte ik welke richting ik hiermee op wilde. Ik ben niet van de snelle journalistiek, maar meer van de achtergrond verhalen.’
Lees verder‘Fotograferen is voor mij een middel om mezelf via de weg van het beeld te laten zien.’ Daarom is Flip Franssen (1956) al sinds 1980 actief als fotojournalist. ‘Ik wil delen met anderen hoe ik tegen dingen aankijk en wat mijn beleving van de wereld om me heen is. Die drang is nooit meer gestopt.’
Lees verder‘Het is een manier van leven, veel meer dan een beroep’. Daarom noemt Anjo de Haan (1959) zichzelf graag fotojournalist. ‘Een mooier vak kan ik mij nauwelijks voorstellen, althans, naast mijn werk als (klassiek) musicus.
Lees verderSanne Derks: 'De camera is mijn paspoort. Het is mijn instrument om de wereld om me heen te onderzoeken.'
Lees verderJet Budelman: 'Met mijn beelden wil ik de arbeidsmigranten een gezicht geven en zo laten zien hoe degene die onze paprika oogst in Spanje leeft en werkt.'
Lees verderMarielle van Uitert: 'Als freelance fotojournalist reis ik de hele wereld over. Nog steeds, ondanks dat ik de wereld van oorlog en conflict heb ingeruild voor journalistieke producties over de wolf. Ik kies voor een journalistieke benadering met sociaal-geëngageerde beelden.'
Lees verderMarijn Fidder: “Ik fotografeer onderwerpen die ik zelf belangrijk vind”. Een ervaring uit haar jeugd bracht haar op het idee van een foto-project. De drijfveer van Marijn (23) resulteert in een vliegende start.
Lees verderAziz Kawak: "Ik wilde een persoonlijk en eerlijk project maken, waarbij ik de vluchteling een podium geef zijn persoonlijke verhaal te vertellen."
Lees verderCigdem Yuksel: De drang om verhalen op te tekenen. Om op plekken te komen waartoe het grote publiek geen toegang heeft. En om die verhalen vervolgens – in visuele vorm – bij dat grotere publiek onder de aandacht te brengen.
Lees verderSanne Donders: 'Het liefste werk ik in reportagevorm. Even meelopen, kijken wat er gebeurt. En dan de foto’s maken die ik vooraf niet had kunnen bedenken.'
Lees verderFloor Fortunatie: 'Eenmaal terug in Nederland, bleek ik weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met het opbouwen van een netwerk.'
Lees verderJeroen Jumelet: 'Ik zie fotograferen als een ambacht. Het is werk, ik moet snel leveren en weer door. Daarom voel ik mij ook zo thuis in die journalistieke wereld.'
Lees verderDennis Wisse: 'Met mijn camera als geaccepteerd alibi, lukt het mij om ergens binnen te komen en kan ik mij, vaak voor langere tijd, in een onderwerp vastbijten.'
Lees verderIlvy Njiokiktjien (1984): ‘Wat mij betreft, is fotografie een soort taal die bijna iedereen verstaat. Ik spreek Nederlands, Engels, Duits én fotografie.’
Lees verderAngeniet Berkers (Rotterdam, 1985) zoekt met haar camera naar contact en verbinding met mensen die zich soms in kwetsbare posities bevinden.
Lees verderPaco Núñez (1984) "In mijn werk ga ik opzoek naar het verhaal achter de mens. Door een combinatie van persfotografie en documentairefotografie vertel ik dan een verhaal."
Lees verderJoke Schut (1988) "Ik fotografeer het liefst portretten waar ik een verhaal in de foto kan laten zien. Of dit nu voor een persoonlijk project is of voor een portret in opdracht."
Lees verderReis/straat fotografie is voor Tolenaar de meest pure fotografie. "Rondlopen, kijken, contact maken maken, snel reageren, al je zintuigen en je sociale vaardigheden op scherp."
Lees verderHet liefst maakt Van de Veen reportages over echte mensen. "Geen gelikte portretten of ingewikkelde standpunten, maar gewoon zoals het is. Mensen die met liefde doen wat ze doen."
Lees verderSchippers vindt het allermooiste werk het maken van een portret. "Het moment dat je verbinding maakt met je medemens en het vertrouwen krijgt om samen iets moois te mogen maken."
Lees verderEen foto hoeft voor Samuels niet altijd direct alles te laten zien: "Een foto mag best vervreemding of verwarring oproepen en mensen aan het denken zetten."
Lees verderKogelmans signatuur is onmiskenbaar: “Ik portretteer het dagelijks leven van kinderen op een natuurlijke maar toch indringende manier. Mijn kracht ligt in langetermijnprojecten."
Lees verderReportages, documentaires, bedrijfsvideo’s, trouwreportages en sportverslagen: sinds 2012 maakt Theo Galama het allemaal. Galama Media is ontstaan vanuit een passie voor video en fotografie.
Lees verderHet liefst legt Van Wechem door middel van storytelling de rauwe randjes van de samenleving vast. Binnen én buiten Nederland. Zo is ze bezig met een long term project over het leven in de favela’s van Rio de Janeiro.
Lees verder"Verhalen vertellen, dat wilde ik altijd maar schrijven kon ik niet. Al wandelend over de straten in Cuba in ’97 kwam ik erachter dat je dit ook kon doen door te fotograferen."
Lees verder"Begin 2014 ben ik begonnen als fulltime fotograaf voor het ANP. Een droom die uitkwam."
Lees verder"Ik heb dit prachtige vak geleerd door veel op mijn kop te krijgen. Door fouten te maken en daarvan te leren."
Lees verder