De drang om verhalen op te tekenen. Om op plekken te komen waartoe het grote publiek geen toegang heeft. En om die verhalen vervolgens – in visuele vorm – bij dat grotere publiek onder de aandacht te brengen. Het zijn de drijfveren van fotojournalist en NVF-lid Cigdem Yuksel. Een sociaal-maatschappelijk bewogen fotograaf. Iets dat in haar werk als een rode draad te zien is.
Wie?
Cigdem Yuksel, 31 jaar, zelfstandig fotograaf: ‘Ik heb veelvuldig gewerkt voor de Volkskrant en heb daarnaast eigen series gemaakt die in diverse andere kranten en media zijn gepubliceerd. Daarnaast werk ik al jaren met theatermaker Adelheid Roosen aan diverse projecten.
Tijdens mijn master opleiding journalistiek aan de Universiteit Leiden kwam ik erachter dat schrijven onder druk mij niet lukte. Als journalist moet je onder tijdsdruk artikelen en nieuwsberichten kunnen schrijven, dat werkte niet bij mij. Ik was wel helemaal weg van het journalistieke vak, ik vond het geweldig om mensen te interviewen, op plekken te komen waar ik normaal gesproken nooit zou komen. Toegang tot verhalen van mensen en die verhalen optekenen, vond ik bijzonder. Dat wilde ik blijven doen. Ik vroeg me af hoe ik dat alsnog kon blijven doen zonder artikelen te hoeven schrijven. Dat was met fotografie. Met mijn spaargeld kocht ik een camera en vanaf toen is het balletje gaan rollen.
Maatschappelijke thema's
De onderwerpen die ik fotografeer, gaan altijd over een maatschappelijk thema. Het gaat over identiteit, structuren en systemen waar we als mens in zitten en de schuring die daardoor ontstaat. Denk hierbij aan onderwerpen als migratie en ons Europees en Nederlands asielbeleid. Ik fotografeer altijd mensen. En het zijn altijd onderwerpen die dicht bij mezelf liggen. Ik fotografeer niet zozeer om mooie foto's te maken. Fotografie is voor mij een middel om vraagstukken, dilemma’s, structuren in de samenleving zichtbaar te maken en daar een oplossing of een kritische blik tegenover te zetten.”
Afreizen naar Bosnië
Ik reisde in 2018 samen met documentairemaker Eefje Blankevoort af naar Bosnië en maakte daar de serie 'The Game'. We waren daar om vast te leggen wat er aan de grenzen van Europa gebeurt, omdat steeds meer landen hun grenzen afsluiten, en de route voor migranten om Europa te bereiken steeds gevaarlijker werd. Dat is nu helaas niet anders. Het Europese beleid om migranten te weren, is iets dat we niet uit kunnen leggen. Het gaat tegen alle mensenrechten in. Wat in 2018 aan de grenzen van Bosnië en Kroatië gebeurde, is nog steeds aan de hand. Migranten die de grens proberen over te steken naar Kroatië worden hardhandig, met veel geweld opgepakt en teruggestuurd naar Bosnië. In twee jaar tijd is er op geen enkele manier omgekeken naar deze migranten, ook minderjarige kinderen, die onder erbarmelijke omstandigheden proberen te overleven. Tijdens onze reis hebben we ons gericht op minderjarige vluchtelingenkinderen die daar in tentjes verbleven, wachtend op het volgende moment om opnieuw een poging te wagen de grens over te kunnen steken.'
Voor de artikelreeks ‘Uitgelicht’ op de NVF-website, de -nieuwsbrief én NVF-pagina’s in Focus Magazine is de redactie altijd op zoek naar collega’s die hun werk aan andere NVF-leden en het bredere publiek van Focus Magazine willen laten zien.
Wil je meedoen? Mail dan even naar NVJ-sectie-NVF@nvj.nl