Home Actueel Zeven redenen en meer om de tarieven te verhogen
Terug

Zeven redenen en meer om de tarieven te verhogen

Wie wil onderhandelen voor betere tarieven moet zijn tegenstander goed kennen. Het helpt als je de belangen van je opdrachtgever op een rij zet. Secretaris Zelfstandigen, Rosa García López, zet zeven redenen op een rij voor mediaorganisaties om de freelance tarieven te verhogen. Freelancers kunnen deze redenen verder aanvullen. Het doel is een open brief te schrijven aan mediaorganisaties en ze te overtuigen dat het in hún belang is de tarieven te verhogen.

Auteur:Rosa García López
Laatst bewerkt: 3 mrt 2021, 12:50

Geloofwaardigheid

Media zijn er als de kippen bij om misstanden in andere sectoren aan het licht te brengen. Maar voor misstanden in de eigen sector hebben ze een blinde vlek. Dat maakt media kwetsbaar voor het verwijt van selectieve verontwaardiging.

Desinformatie ontmaskeren

Desinformatie ontmaskeren is een kerntaak van de media. Daar heb je journalisten voor nodig die kennis in huis hebben en de tijd krijgen om onderzoek te doen naar feiten en fictie. Daar hoort een goed tarief bij.

Kwaliteit

Mediaorganisaties en lezers hebben belang bij hoogwaardige journalistiek. Dit betekent dat alle (foto)journalisten de tijd moeten krijgen om kwaliteit te leveren. Door de lage tarieven worden freelancers gedwongen volume te draaien. Dit betekent dat zij een beperkte tijd per artikel kunnen investeren. Dit gaat ten koste van de kwaliteit.

Talent

Mediaorganisaties hebber er belang bij talent aan te trekken. Talent heeft wel een prijs. Bij lage freelance tarieven sijpelt talent weg. Dit veroorzaakt verschraling van aanbod en innovatie.

Het vak verwordt tot een hobby

Het journalistieke vak verwordt tot een hobby, zo laag zijn de tarieven. Als mediaorganisaties het vak al niet serieus nemen en niet bereid zijn ervoor te betalen, waarom zouden lezers dat dan wel doen?

Investeer in duurzaamheid

De maatschappij vraagt om duurzame producten zoals duurzame beleggingen. Duurzaamheid betekent ook fatsoenlijk en rechtvaardig omgaan met alle werkenden zoals de code van de financiële sector of de Fair Practice Code van de Publieke Omroep met goede tarieven en voorwaarden. Het is in het belang van mediaorganisaties niet achter te blijven.

Voorkom reputatieschade

Recente rechterlijke uitspraken (muzikant versus balletorkest https://www.kunstenbond.nl/home/471/kunstenbond-wint-rechtszaak-omtrent-schijnzelfstandigheid-lid-balletorkest) zijn een waarschuwing aan het adres van werkgevers die misbruik maken van zelfstandigen door ze zij-aan-zij in te huren, terwijl ze feitelijk allemaal ‘werknemers ‘zijn. Opdrachtgevers doen er goed aan rechtszaken voor te zijn en reputatieschade te voorkomen.


Freelancers die de redenen willen aanvullen kunnen een e-mail sturen naar rgarcialopez@nvj.nl onder vermelding van ‘Redenen’.

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden