Vandaag gaat de Werkcode DPG Media in. Betekent dit nu ook dat je vanaf vandaag zelf in actie moet komen? We leggen het uit.
Vandaag gaat de Werkcode DPG Media in. Betekent dit nu ook dat je vanaf vandaag zelf in actie moet komen? We leggen het uit.
Foto: Kim van Dam
De Werkcode DPG Media zorgt voor bindende minimumafspraken over de tarieven, die DPG Media voortaan tenminste dient te betalen aan freelance journalisten en fotojournalisten. Freelancers en medewerkers die onder de cao vallen met hetzelfde werk moeten minimaal hetzelfde verdienen. DPG Media zet hiermee een nieuwe standaard in de uitgeverijsector: structurele indexering van alle tarieven én tenminste een tarief dat 167% van het cao-loon betreft.
De Werkcode DPG Media treedt per 1 juli 2022 in werking. Wat kun je nu verwachten en hoe moet je zelf in actie komen? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je werkzaamheden bij DPG Media.
Ben je bijvoorbeeld bureauredacteur en werk je met een uurtarief? Dan ontvang je rechtstreeks bericht van DPG Media waarin een concrete vertaling van de werkcode wordt gemaakt.
Werk je per opdracht met een woord- of artikelprijs? Dan zal je zelf je met je opdrachtgever in gesprek moeten om samen het uurtarief te bepalen. Belangrijk hierbij is om je voor te bereiden op dit gesprek: