Uitgevers weigeren hun journalisten te compenseren voor koopkrachtverlies
Het bestuur van de Werkgeversorganisatie Uitgeverijbedrijf (WU) heeft deze week besloten dat er geen sectorbrede koopkrachtcompensatie komt voor werknemers en freelancers. De NVJ had daartoe opgeroepen met een petitie die door meer dan 1.500 journalisten is ondertekend en mede ondersteund wordt door de FNV. De WU zegt dat ‘veel van onze leden al het nodige voor hun werknemers doen op dit gebied’. De NVJ ziet echter dat de grote uitgeverijen als DPG Media en Mediahuis geen enkele koopkrachtcompensatie bieden en beraadt zich met haar leden op vervolgstappen.
Secretarissen Paul Teixeira, Milen van Boldrik, Lisa Koetsenruijter en Wais Shirbaz op bezoek bij DPG Media (foto: Dingena Mol)
In haar petitie roept de NVJ op tot een compensatie van 750 euro bruto voor werknemers in de uitgeverijsector en een tariefsverhoging van 7 procent voor freelancers bij alle mediaorganisaties. De beslissing van de WU om dit verzoek naast zich neer te leggen, vindt de NVJ onacceptabel. ‘Het is uiterst pijnlijk voor de werknemers en freelance journalisten van uitgeverijen,’ zegt NVJ-secretaris Paul Teixeira.
‘Terwijl de landelijke en regionale publieke omroepen, Follow the Money, Talpa en RTL stuk voor stuk compensatieregelingen treffen, komen de grootste uitgeverijen niet verder dan het ter beschikking stellen van een budgetcoach aan werknemers die het financieel niet meer bolwerken. Tja, zo’n budgetcoach kan dan adviseren om thuis drie dikke truien aan te trekken zodat de verwarming helemaal uit kan.’
De NVJ beraadt zich met haar leden op vervolgstappen, vertelt Teixeira. ‘Een groeiend aantal journalisten, zowel in vaste dienst als freelancers, heeft het financieel steeds moeilijker. Het is onverantwoord dat directies hiervoor hun ogen sluiten, zeker omdat de financiële resultaten van veel van de grotere uitgeverijen dit jaar zeer goed zullen zijn.’
Financiële draagkracht DPG Media en Mediahuis
Volgens de NVJ is er meer dan genoeg ruimte voor een compensatieregeling bij de grote mediaorganisaties. Mediahuis behaalde bijvoorbeeld in 2021 een nettowinst van 117 miljoen euro en DPG Media hield 228 miljoen euro onder streep over. ‘De komende periode blijven we ons inzetten totdat de koopkrachtcompensatie gerealiseerd is,’ zegt Teixeira.