Tarieven zijn zo sterk als onze bereidheid om ervoor te vechten
Op 10 december 2019 kondigde DPG Media Nederland aan Sanoma Media Netherlands te willen overnemen. Het nieuws sloeg bij de NVJ en de freelance (foto)journalisten in als een bom. Door de toenemende marktmacht van DPG vrezen de NVJ en freelancers dat de tarieven verder zullen dalen.
Het bestuur van de sectie Zelfstandigen van de NVJ vergadert op die beruchte 10 december in Deventer en peilt meteen de stemming onder freelancers. Freelancers van bureau Wibaut, onderzoeksbureau SPIT, Follow the Money, Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ), De Auteursbond en leden van de sectie Zelfstandigen worden gebeld. De vraag is of ze de impact van de overname begrijpen – minder onderhandelingsmacht – en of ze voor betere tarieven willen opkomen. Kortweg gezegd – willen ze zelf de mouwen opstropen? We proefden die dag de woede van freelancers en hun dadendrang. In navolging van de fotojournalisten een jaar eerder bundelden alle overige freelancers hun krachten.
Wat volgt is een serie bijeenkomsten in de kelder van de NVJ. De eerste bijeenkomst is op vrijdagmiddag 20 december op een uitgestorven kantoor. De bestuursleden van de sectie Zelfstandigen nemen de honneurs waar als portier, garderobeheer, koffieheer, organizer en campagneleider. Niemand op kantoor verwacht vlak voor Kerst strijdlustige freelancers te ontvangen, maar het bestuur van de sectie Zelfstandigen weet wel beter. De sectie Zelfstandigen schrijft op 20 december 2019 geschiedenis. Nooit eerder brachten we zoveel freelancers van verschillende collectieven en verenigingen bij elkaar. Nooit eerder waren freelancers bereid om zelf – onder leiding van de sectie Zelfstandigen – mee te denken over de campagne Journalistiek heeft een Prijs (JHEP). Dit deden we zonder duur professioneel campagneteam, maar met elkaar.
We spreken af om de campagne verder uit te bouwen. Hier hoort een eenvoudig toepasbare tarievencalculator bij. Een calculator die met maximaal drie handelingen inzage geeft in het uurtarief dat een freelancer, afhankelijk van zijn ervaring, minimaal moet verdienen. De calculator dient als bewustwordingstool dat de huidige tarieven niet oké zijn en om verontwaardiging om te zetten in daden. De tarieven die uit de calculator rollen, verdient bijna geen enkele freelance (foto)journalist. Precies dat wil de sectie Zelfstandigen aan de kaak stellen; de enorme inkomenskloof tussen journalisten in vast dienstverband en freelancers.
Een tarievencalculator is niet sexy maar wel belangrijk. Net zoals het kiesrecht vergt het een handeling. Alleen als je naar de stembus gaat en je stem uitbrengt kan je invloed uitoefenen. Zo is het ook met de calculator. Freelancers kunnen hem invullen zodat ze beseffen wat ze waard zijn en dit uurtarief delen met hun opdrachtgevers. Freelancers kunnen de calculator ook delen met andere (freelance) journalisten en met opdrachtgevers. Freelancers kunnen in navolging van de freelancers van de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw groepjes vormen en samen opkomen voor betere tarieven. De NVJ gaat hetzelfde doen en deelt de calculator met redactieraden, ondernemingsraden en opleidingen journalistiek. Hoe massaler de calculator wordt gebruikt hoe groter de kans dat de tarieven worden bijgesteld.
Een democratie is zo sterk als de bereidheid van mensen om er voor te vechten. Dat hebben we gezien bij de jongste Amerikaanse verkiezingen. Ook voor de tarievencalculator geldt dat je stem alleen wordt gehoord als je je uitspreekt.
Wat kan je zelf doen met de tarievencalculator?
Vul de tarievencalculator in en bepaal op welk uurtarief je recht hebt. Om een indicatie te krijgen willen we graag een overzicht bijhouden van werkelijke uurtarieven. Wil je hieraan meedoen? Mail je gemiddelde uurtarief en het tarief volgens de NVJ Tarievencalculator naar rgarcialopez@nvj.nl. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld.
Deel het filmpje met andere freelancers, redactieleden, Ondernemingsraden, docenten journalistiek etc.
Meld je aan voor onze zoom-sessie op 8 december waarin we je bijpraten over de campagne 'Journalistiek heeft een Prijs' (JHEP).
Vorm groepjes met andere (freelance) journalisten en schrijf en vraag een gesprek aan met de hoofdredactie
Laat de NVJ weten welke hulp jij nodig hebt om de calculator effectief in te zetten
Vraag de NVJ om ondersteuning bij het formeren van groepen