Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media
DPG Media en Sanoma Group hebben dinsdag bekendgemaakt dat ze overeenstemming hebben bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media. De NVJ reageert kritisch en vreest voor de gevolgen voor de vaste redacties en de positie van freelancers. De NVJ heeft afgelopen woensdag een gesprek gehad met DPG en Sanoma en wil zo snel mogelijk in gesprek met de redacties.
"We zijn er niet gelukkig mee", zegt algemeen secretaris Thomas Bruning. "De positie van de vaste redacties komt potentieel in de knel, omdat DPG nu al aankondigt dat ze synergie-voordelen denkt te gaan halen uit deze aankoop. Ook wordt de positie van freelancers steeds benarder doordat concerns steeds verder uitgroeien. Je kunt het bijna vergelijken met de positie van de boeren. Je hebt nog twee of drie corporaties die bij je inkopen. Op het moment dat je die opdrachtgever kwijt bent ben je bijna out of business."
Ook de pluriformiteit van het nieuwsaanbod komt verder onder druk te staan. "Er wordt binnen een concern als DPG nu al steeds meer journalistieke content gedeeld tussen de verschillende titels. Dat zal met deze overname alleen maar toenemen, waardoor verdere saneringen op de redacties van DPG en Sanoma zeker gevreesd moeten worden."
De NVJ roept de toezichthouder op om kritisch naar de overname te kijken. Ook roept ze de politiek op om de rol van grote partijen zoals Google en Facebook in het medialandschap onder de loep te nemen. "Dit is bovendien een wake-up call voor diezelfde overheid om een sterke publieke omroep overeind te houden, zodat er een pluriform en hoogwaardig journalistiek aanbod overeind blijft!"