Home Actueel Rubriek ‘Hoe dan wel’
Terug

Rubriek ‘Hoe dan wel’

Zelfstandigen in de journalistiek hebben genoeg om over te klagen. Zeker in tijden van Corona. Denk bijvoorbeeld aan collega Mark Mensink, die nadat hij in opspraak kwam omdat hij zou zijn 'binnengedrongen' in een verpleeghuis met 13 coronaslachtoffers direct zijn grootste opdrachtgever (de Telegraaf) kwijtraakte. Maar ze zijn er zéker, de opdrachtgevers die goed voor hun zzp'ers zorgen. Zelfs in deze ingewikkelde tijd.

In deze rubriek willen we hen periodiek in het zonnetje zetten. Want hoe moet het dan wel? Sectiebestuurslid Karel Smouter stelt deze rubriek samen en bijt zelf het spits af:

In Corona-tijden zit goed opdrachtgeverschap 'm in eerder in kleine dingen dan in grote gebaren. Zo was er een opdrachtgever die mij meteen nadat de coronacrisis uitbrak liet weten dat het drieluik dat ik voor hen in de pen had gewoon dóór zou gaan. Dat zorgde voor een enorme opluchting. Maar natuurlijk gaan er ook klussen níet door. En dat is ronduit klote. Zo zag ik intussen zeker vier verhalen waar ik al veel tijd in had zitten zomaar van de plank vallen. Met goede redenen, want niet meer relevant of - een veelvoorkomend probleem in met name de eerste weken - een teveel aan kopij. Maar toch. 
Opdrachtgever van de maand was dan ook de chef die een artikel dat de krant uiteindelijk niet haalde tóch vergoedde. Tussen alle tegenvallers zijn dát de momenten waarop ik even adem haal in deze weken.

Wat óók hielp was een opdrachtgever die ervoor zorgde dat ik - desgewenst - vanaf dag één in de crisis mocht méé vergaderen via Teams. Hierdoor bevond ik me ineens dichter bij de redactie dan normaal het geval was en wist ik beter op wat voor stukken de redactie zat te wachten. Ook belletjes en berichtjes van chefs om in te checken hoe het gaat zijn zo gepleegd en werden - door mij - zéér gewaardeerd. Alleen al af en toe kunnen ventileren haalde de scherpe randjes er een beetje af.
Enfin: in de volgende nieuwsbrief hopelijk weer 'best practises' uit min of meer normale tijden. Heb je zelf voorbeelden van goed opdrachtgeverschap die hier een plek verdienen? Mail karel@smouter.net met je verhalen en vergeet je opdrachtgever er niet op te wijzen.

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden