Persgroep snijdt opnieuw fors in eigen vlees

vrijdag 3 februari 2017

Persgroep snijdt fors in eigen vlees. Opnieuw ingrijpende bezuinigingen in lokale journalistiek. Vrijdagmiddag maakte Persgroep plannen bekend tot een rigoreuze herstructurering van de eigen huis-aan-huis divisie, ingegeven door de dramatische terugloop in inkomsten in deze branche. 


De reorganisatie behelst zeer ingrijpende bezuinigen op de redactiekosten; de banen van 60 van de in totaal 90  journalistieke arbeidsplaatsen komt te vervallen. Dat betekent dat twee derde van de op dit moment bij Persgroep werkzame huis-aan-huisblad journalisten zullen verdwijnen en daar zal maar een beperkt aantal nieuwe journalistieke functies voor terugkomen bij de lokale digitale "In de buurt.nl" platforms. Persgroep - dat niet bekend staat om de royale tarieven die het aan journalistieke freelance medewerkers betaalt - denkt een deel van het vaste journalistieke werk voor de weekkranten te kunnen uitbesteden aan freelancers en in de digitale uitgaven zelfs aan onbetaalde medewerkers.
 
Annabel de Winter, Secretaris Lokale Media van de NVJ: “dit is een dramatische dag voor de journalisten bij de lokale titels van de Persgroep. Wij denken dat hiermee de lokale journalistiek in de regio waar De Persgroep actief is, een definitieve slag wordt toegebracht”. “Het is niet realistisch om te verwachten dat met 1/3 van het journalistieke personeel een serieus medium overeind kan worden gehouden. Tegelijkertijd moet ook de NVJ erkennen dat de advertentie omzet van de huis-aan-huis uitgaven van Persgroep - een combinatie van de titels van het in 2015 overgenomen Wegener en de eigen Persgroep weekkranten - de afgelopen jaren dramatisch terug is gelopen.
 
“Eens te meer is dit een bewijs dat lokale en regionale journalistiek op dit moment publieke steun verdient; de kaalslag bij zowel regionale dagbladen als lokale uitgaven is ernstig en wordt niet door nieuwe digitale initiatieven overgenomen.” De onafhankelijke lokale journalistiek is in alle gevallen de grote verliezer. Met minder journalistieke inbreng, meer door de adverteerde gefinancierde en per definitie niet onafhankelijke inhoud en door vrijwilligers aangeleverde content die nog slechts door een laatste journalistieke medewerker op een centraal verdeelpunt wordt gedistribueerd.
 
Persgroep zet in op behoud van alle 140 (inclusief edities) papieren titels en investeert tegelijkertijd in de uitrol  van nieuwe lokale online initiatieven onder de naam "In de buurt.nl". Die digitale investeringen van de Persgroep zijn echter zeer beperkt. Daarmee betekent dit plan een nieuwe slag voor de lokale journalistiek.
 
Aangezien het verlies van journalistieke formatieplaatsen op de te reorganiseren weekbladredacties voor veel lokale journalisten onvermijdelijk tot werkloosheid zal leiden, maakt de NVJ zich sterk om met de directie tot een goed Sociaal Plan te komen en zal landelijke en regionale overheden oproepen om te komen tot plannen om de regionale en lokale journalistiek te ondersteunen.