Onderhandelingsresultaat Cao RTL Nieuws
De NVJ en de directie van RTL Nederland hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao bij RTL Nieuws. Werknemers ontvangen per 1 januari 2024 een structurele loonsverhoging van 3,75 procent. De NVJ spreekt van een positieve impact. Leden werkzaam bij RTL Nieuws kunnen tot 6 mei hun stem uitbrengen op het onderhandelingsresultaat.
foto: Remko de Waal
Na meerdere intensieve onderhandelingsrondes, waarbij beide partijen streefden naar wederzijds begrip, hebben de NVJ en de directie van RTL Nederland op 10 april een belangrijke doorbraak bereikt. Het onderhandelingsresultaat vertegenwoordigt het best mogelijke akkoord dat bereikbaar was aan de onderhandelingstafel. Bovendien ligt dit resultaat een kwart procent hoger dan de benchmark, de cao voor de Publieke Omroep.
De NVJ presenteert het resultaat aan de leden met de overtuiging van een positieve impact en moedigt daarom de leden aan het resultaat te steunen.
De belangrijkste punten uit het onderhandelingsakkoord:
1. Looptijd
De cao kent een looptijd van één jaar: 1 januari tot en met 31 december 2024.
2. Indexatie
Medewerkers in dienst op 1 januari 2024 ontvangen per 1 januari 2024 een structurele loonsverhoging van 3,75%.
3. Reiskosten
De kilometervergoeding voor woon-werkverkeer is per 1 januari 2024 verhoogd van €0,21 naar €0,23 per kilometer. De vergoeding blijft gelden voor een enkele reis tussen de 10 en 25 kilometer.
4. Stagevergoeding
De stagevergoeding is per 1 januari 2024 verhoogd van €350 naar €400 bruto per maand. RTL Nederland heeft de intentie deze vergoeding op waarde te houden binnen de daarvoor beschikbare fiscale ruimte.
5. Mogelijkheid uitruil feestdagen
In lijn met het belang dat RTL Nieuws hecht aan diversiteit en inclusie krijgen medewerkers vanaf 2024 structureel de mogelijkheid om Goede Vrijdag als vrije dag uit te ruilen voor een dag die past bij hun levensovertuiging.
6. Expertniveaus
De directie onderzoekt momenteel in samenspraak met de ondernemingsraad van RTL Nieuws hoe ook hier het WTW functiehuis en beloningssysteem kunnen worden ingevoerd. Dit systeem, al in gebruik bij RTL Nederland en Ad Alliance, voorziet in expertniveaus en meer doorgroeimogelijkheden voor werknemers.