NVJ niet enthousiast over kabinetsplannen publieke omroep

woensdag 5 juni 2019

Als het aan de coalitie ligt, zal er op NPO1, 2 en 2 tot 20.00 uur geen reclame meer te zien zijn. De NVJ reageert met gemengde gevoelens op de plannen. De intentie om de publieke omroep minder commercieel te maken is goed, maar onderschat wordt dat hierdoor de publieke omroep nog afhankelijker wordt van de politiek.

In de afgelopen jaren is met meerdere bezuinigingsrondes gebleken dat de politiek geen betrouwbare partner is geweest voor de publieke omroep, aldus de NVJ. Daarbij wordt de omroep ook in dit plan opnieuw geconfronteerd met een bezuinigingsopdracht, in een tijd dat de journalistiek enorm onder druk staat. Juist in deze tijd moeten de kerntaken van de omroep overeind blijven en daarvoor is continuïteit van inkomsten van groot belang.

De Publieke Omroep, juist nu

Enkele weken geleden startten de NVJ en FNV de petitie “De Publieke Omroep, juist nu”. Beide partijen vinden een goed toekomstplan van levensbelang en roepen minister Slob (Mediazaken) op om juist nu te investeren in de publieke omroep. Ook vragen zij aandacht voor de positie van programmamakers en ondersteunende diensten. Inmiddels is de petitie meer dan 7.000 keer ondertekend.