NVJ en haar leden bereiden acties koopkrachtbehoud voor

donderdag 20 april 2023

Donderdag heeft de NVJ samen met CNV Vakmensen en FNV nogmaals bij de werkgevers van uitgeverijbedrijven en publieke omroepen aangedrongen op reparatie van het koopkrachtverlies. Deze maand startte de NVJ het vervolgtraject waarin plannen voor acties worden voorbereid. De geluiden van de leden zijn eenduidig: we doen dit als één groot collectief van werknemers én freelancers.

Jarenlang schommelde de inflatie tussen de 0,6 en 2,7 procent. Loonsverhogingen die binnen cao’s werden afgesproken fluctueerden mee. En toen was daar opeens het jaar 2022 waarin de inflatie als een raket omhoog schoot, terwijl de lopende cao’s nog steeds gebaseerd waren op de oude inflatiecijfers (zie tabel). Met andere woorden: realiseer je dat je op min 7 procent staat in 2022. ‘Je hebt nu dus al bijna een maandsalaris of maandomzet ingeleverd’, aldus Wais Shirbaz, hoofd Werkvoorwaarden. ‘En hoewel de inflatie iets zakt, is het koopkrachtverlies nog steeds even ernstig. Wat duurder is geworden, wordt niet meer goedkoper.’

Wel winsten, geen compensatie

Terwijl in andere sectoren achter elkaar compensatieregelingen worden getroffen, blijft het al een half jaar stil aan de kant van de uitgeverijen en publieke omroep. Bijna elk verzoek, elke eis, elke petitie werd in de afgelopen maanden terzijde gelegd. Als je ’t niet meer financieel kan bolwerken, dan kun je altijd nog met je budgetcoach je uitgavenpatroon bespreken. Maar compensatie? Nee. Gelukkig blaken Mediahuis en DPG Media van gezondheid met winsten van respectievelijk 156 en 201 miljoen euro. ‘Die overigens te danken zijn aan hun redacties’, aldus Shirbaz.

Reparatie nú

De onderhandelaar benadrukt dat het belangrijk is om het gat nú te repareren. Alleen al de dagelijkse boodschappenmand is in anderhalf jaar 31 procent duurder geworden. Economen verwachten dat die prijzen niet meer gaan dalen op het niveau van voor 2022. ‘Als we gaan wachten tot de cao-onderhandelingen in 2024 dan is dat immense gat door de inflatie van 2022 en 2023 niet meer te repareren.’

Moeite met rondkomen

Dat werknemers en freelancers de pijn voelen van alle prijsstijgingen laten de resultaten zien van de enquête die de NVJ dit voorjaar hield. Vier op de tien leden die enquête invulde, heeft moeite om rond te komen. Bij de zelfstandigen is dit de helft en bij journalisten tussen de 31 en 40 jaar zelfs 54 procent. De overgrote meerderheid (94%) vindt dat werkgevers en opdrachtgevers verantwoordelijkheid hebben voor het zorgen voor een structureel behoud van koopkracht. Ook zegt 93 procent actiebereid te zijn.

Gezamenlijke actie

De cijfers bevestigen de koers die de NVJ en haar leden volgen. Recent startte de NVJ een vervolgtraject. Samen met haar leden werden brainstormsessies gehouden over mogelijke acties. De geluiden zijn eenduidig: er móet iets gebeuren om werkgevers en opdrachtgevers in beweging te krijgen en dat doen we als één groot collectief van werknemers én freelancers. Samen een vuist maken voor koopkrachtbehoud. De inflatie heeft immers iedereen geraakt; salarissen en omzetten zijn niet meegegroeid met de stijgende kosten en bij freelancers komt de inflatie bovenop de toch al structureel slechte tarieven. Ook jonge werknemers aan de onderkant van het loongebouw voelen direct de pijn. ‘Samen met elkaar optrekken geeft een sterk signaal.’

Waarde van journalistiek

Bovendien is de solidariteit groot. Leden die nog niet hard zijn geraakt tonen zich solidair met hun collega’s die wel de pijn voelen. En er is nog een belangrijk argument: een fatsoenlijke beloning vertegenwoordigt de waarde van het journalistieke werk. Shirbaz: ‘Journalistiek vraagt een hoog niveau van kennis en kunde. Daarnaast moet je extreem flexibel zijn en tegen hoge werkdruk kunnen. Een vak dat zoveel van je vraagt, moet goed beloond worden. Ook voor de toekomstige generaties. Journalisten verdienen beter.’ 

Betrokkenheid essentieel

In de komende weken werken de NVJ en betrokken leden plannen uit voor acties. ‘Uit ervaring weten we dat de betrokkenheid van leden essentieel is om succes te bereiken. Alleen samen kunnen we regelingen afdwingen. We hebben het recent gezien bij RTL Nieuws. Het onderhandelingsakkoord kwam tot stand dankzij de actiebereidheid van de leden bij RTL Nieuws.’ 


Suggesties of meedoen? Stuur een e-mail aan Lisa Koetsenruijter: lkoetsenruijter@nvj.nl