Home Actueel Kom ook naar overhandiging witboek Journalistiek heeft een prijs
Terug

Kom ook naar overhandiging witboek Journalistiek heeft een prijs

starters
ondernemers
foto
freelancers
werknemers
NVJ Algemeen
beeld
zelfstandigen
journalistiek heeft een prijs
jhep

Journalisten en vertegenwoordigers van de NVJ en NVF reiken op dinsdag 23 mei het witboek JA “Journalistiek heeft een prijs” uit aan Peter Stadhouders, directeur van de uitgeverskoepel NUV, Shula Rijxman (voorzitter NPO) en Tweede Kamerleden.  Als je de journalistiek een warm hart toedraagt en vindt dat journalisten fatsoenlijk moeten worden beloond, kom dan dinsdag ook naar de overhandiging in Amsterdam of Hilversum.

10.30 uur – NUV, Hogehilweg 6, Amsterdam - Peter Stadhouders (directeur uitgeverskoepel NUV)

14.00 uur – NPO, Bart de Graafweg 2, Hilversum - Shula Rijxman (bestuursvoorzitter NPO)

13:30/13:35 uur - Den Haag. De overhandiging aan de Tweede Kamerleden heeft een besloten karakter.

Kunnen we de 23ste ook op jou rekenen? Stuur dan voor – 22 mei een e-mail naar awesselius@nvj.nl o.v.v. witboek.

Witboek Journalistiek heeft een prijs

Het witboek schetst de huidige positie van (freelance) journalisten, fotojournalisten en programmamakers en de situatie van de mediasector door middel van interviews, achtergronden van de arbeidsmarkt; rekenvoorbeelden, kerncijfers van uitgevers en aanbevelingen.

Een van de geïnterviewden in het witboek is columnist Sheila Sitalsing: ‘Er is een handjevol freelancers dat best goed boert. Maar er is ook een onderkant waar freelancers op een bestaansminimum zitten omdat ze voor minimale tarieven werken. Dat is niet alleen slecht voor de mensen, maar ook heel slecht voor de journalistiek. Het idee ontstaat - óók bij die managers uit het mediakartel - dat het wel gratis kan. Journalistiek als hobby. Ik snap dat een afspraak over minimumtarieven ingewikkeld is. Tegelijk komt er gelukkig meer aandacht voor het fenomeen werkende armen; daar vallen veel zzp’ers en flexwerkers onder, postbezorgers én journalisten. Als we op deze weg doorgaan, krijgen we putjesjournalistiek en dat is voor niemand goed.’

Campagne Journalistiek heeft een prijs

Het witboek maakt deel uit van de campagne “Journalistiek heeft een prijs”, waarbij journalisten actie voeren voor het behoud van kwaliteitsjournalistiek en voor een fatsoenlijk inkomen voor alle journalisten.  (Foto)journalisten worden geconfronteerd met fors teruglopende redactiebudgetten, krimpende redacties, oplopende werkdruk en afbraaktarieven voor freelancers.

De NVJ vindt het de hoogste tijd dat weer geïnvesteerd wordt in journalisten die op professionele wijze en tegen een fatsoenlijke beloning signaleren, onderzoeken, onthullen, controleren, verbinden, verbeelden en duiden.  Op www.journalistiekheefteenprijs.nl worden de plannen verder toegelicht en acties en evenementen bekendgemaakt.

​Steun ons 23 mei bij de overhandiging en laat weten waar via awesselius@nvj.nl o.v.v. witboek.

Wil je ons helpen? Like en deel tweets en FB posts met Journalistiek heeft een prijs #neeja
met bijvoorbeeld: Nee: geen onredelijke productienorm, Ja: journalistiek heeft een prijs!

Logo NVJ

NVJ, het journalistieke netwerk

© 2024 NVJ - Alle rechten voorbehouden