Grootste winst actiedag: bewustwording en besef dat fotojournalisten zich kunnen organiseren
De winst van de landelijke actiedag is dat mediaorganisaties nu weten dat fotojournalisten zich kunnen organiseren. Mediaorganisaties beseffen dat de acties breed wordt gedragen door meer dan 500 fotojournalisten die het werk afgelopen vrijdag hebben neergelegd.
Foto: Harmen de Jong
Het feit dat alle nog levende Zilveren Camera winnaars sympathiseerden met de actie wordt gezien door media en andere fotografen. Dat fotojournalisten bereid waren om vanuit het diepe zuiden en het hoge noorden af te reizen naar Den Haag om in de kou actie te voeren, is niet onopgemerkt gebleven. Fotojournalisten kwamen vanuit het hele land om aandacht te vragen voor meer waardering voor het vak.
Dankzij de landelijke actie en alle media-aandacht is nu ook het publiek op de hoogte van de lage tarieven die fotojournalisten ontvangen. Dankzij de uitgebreide media-aandacht op radio, tv, platforms en kranten is de bewustwording bij het publiek gegroeid.
Twee mediaorganisaties, het ANP en De Persgroep, gaan opnieuw in gesprek met de NVJ/NVF. Ook dit is winst.
NVF-bestuur evalueert met leden
Het NVF-bestuur hecht er aan dat zij samen met leden de landelijke actiedag evalueren. Alle deelnemers aan de actiedag kunnen een survey tegemoet zien waarin zij hun ervaringen met het bestuur kunnen delen. De ervaringen van leden wordt meegenomen in het vervolgtraject. Het doel blijft om te zorgen dat de aangeschreven mediaorganisaties de eisen in willigen.