Gezamenlijke actie tegen plan btw-verhoging media, cultuur, boeken, logies en sport

maandag 3 juni 2024

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de voorgenomen btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport drastisch te verhogen van 9% naar 21%. Op maandag 3 juni verschijnt in de dagbladen een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De NVJ roept op om mee te doen en je zorgen over de kabinetsplannen te delen. #geenhogerebtw.

Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NVJ, NDP Nieuwsmedia en CPNB maken zich grote zorgen en zijn daarom samen de campagne tegen hogere btw gestart. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.

Toegankelijkheid en betaalbaarheid sport, media, cultuur, horeca onder druk

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Dit plan raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Gezamenlijke actie

Op maandag 3 juni verschijnt namens de brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in De Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Doe mee met de actie

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen. Op de website geenhogerebtw.nl is alle informatie over de campagne beschikbaar.

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

  • NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten
  • NOC*NSF
  • KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond
  • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie
  • KHN, Koninklijke Horeca Nederland
  • Kunsten ’92
  • De Creatieve Coalitie
  • Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.
  • Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI
  • CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
  • Erfgoedplatform
  • Kunstenbond
  • NDP Nieuwsmedia
  • POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders
  • Goede Doelen Nederland
  • VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten
  • VVEM, Vereniging van Evenementenmakers
  • De Federatie Auteursrechtbelangen
  • De Akademie van Kunsten
  • De Zaak Nu
  • Vereniging Rembrandt
  • ENCORE
  • Platform ACCT
  • Koornetwerk Nederland
  • De Popcoalitie
  • De Alliantie van Evenementenbouwers
  • BAM popauteurs
  • NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters
  • Mediafederatie
  • Koninklijke Boekverkopersbond
  • Vereniging Rembrandt
  • VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen