Gezamenlijke actie tegen plan btw-verhoging media, cultuur, boeken, logies en sport
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de voorgenomen btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport drastisch te verhogen van 9% naar 21%. Op maandag 3 juni verschijnt in de dagbladen een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De NVJ roept op om mee te doen en je zorgen over de kabinetsplannen te delen. #geenhogerebtw.
De hele campagne is terug te vinden op: geenhogerebtw.nl
Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NVJ, NDP Nieuwsmedia en CPNB maken zich grote zorgen en zijn daarom samen de campagne tegen hogere btw gestart. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.
Toegankelijkheid en betaalbaarheid sport, media, cultuur, horeca onder druk
De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Dit plan raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.
Gezamenlijke actie
Op maandag 3 juni verschijnt namens de brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in De Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw en Het Parool.
Doe mee met de actie
Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen. Op de website geenhogerebtw.nl is alle informatie over de campagne beschikbaar.
Deelnemende partijen van de campagne zijn:
NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten
NOC*NSF
KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond
Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie
KHN, Koninklijke Horeca Nederland
Kunsten ’92
De Creatieve Coalitie
Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.
Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI
CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
Erfgoedplatform
Kunstenbond
NDP Nieuwsmedia
POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders
Goede Doelen Nederland
VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten
VVEM, Vereniging van Evenementenmakers
De Federatie Auteursrechtbelangen
De Akademie van Kunsten
De Zaak Nu
Vereniging Rembrandt
ENCORE
Platform ACCT
Koornetwerk Nederland
De Popcoalitie
De Alliantie van Evenementenbouwers
BAM popauteurs
NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters
Mediafederatie
Koninklijke Boekverkopersbond
Vereniging Rembrandt
VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen