Freelancers presenteren plan de campagne voor betere tarieven

donderdag 23 januari 2020

Een groep van 30 freelancers en de sectie NVJ Zelfstandigen maken op vrijdag 31 januari een conceptplan bekend waarin wordt ingezet op een betere onderhandelingspositie en betere tarieven. Freelancers zijn van harte welkom om de presentatie bij te wonen en mee te denken.

Een groep van 30 freelancers heeft zich verenigd met als doel zich in te zetten voor een betere onderhandelingspositie en betere tarieven. Zij hebben samen met de sectie Zelfstandigen van de NVJ een plan de campagne bedacht. Het conceptplan leggen zij op vrijdag 31 januari aan andere freelancers voor.

Er zijn meerdere aanleidingen die hebben geleid tot het maken van een plan: de aangekondigde overname van Sanoma door DPG Media met als gevolg een beperktere afzetmarkt freelancers; het vonnis tegen De Persgroep (Nu DPG Media) waarbij de rechter bepaalde dat de tarieven van twee freelancers in deze specifieke gevallen niet billijk zijn en door de rechter met 50% zijn verhoogd; de afspraak met vier mediaorganisaties dat zij over freelancers in het kader van cao-UB willen praten. De freelancers willen samen met de NVJ op deze ontwikkelingen inspringen en de positie van freelancers versterken. Hiervoor is een sterk collectief nodig.

Ben je als freelancer geïnteresseerd in dit plan en/of wil je meedenken? Meld je dan aan bij Mariette Koning via mkoning@nvj.nl onder vermelding van ‘Mijn tarief is me lief’. De reiskosten van NVJ-leden worden vergoed. 

Datum en locatie

  • Vrijdag 31 januari, vanaf 14.00 uur
  • NVJ, Johannes Vermeerstraat 22, Amsterdam