Het (foto)moment van Jet Budelman

woensdag 21 augustus 2019

Die ene fractie van een seconde waarin je al fotograferend wist: dit is hét beeld. Of dat moment waarop je op de juiste plek op de juiste tijd die foto der foto’s schoot. Ditmaal het fotomoment van NVF-lid Jet Budelman. ‘Voor mij is het een foto die symbool staat voor de aankomst en het onthaal van de vluchtelingen in Europa.’

Wie?

Jet Budelman (56 jaar), NVF-lid sinds 1996.

Freelance fotojournalist, met een keur aan opdrachtgevers: food tijdschriften, ondernemerspers, advocatenkantoren, wisselende journalistieke opdrachtgevers zoals Der Spiegel , Newstatesman en andere. Haar archief heeft zij ondergebracht bij De Beeldunie.  

‘Na mijn studie Tropische bosbouw in Wageningen heb ik de avondopleiding bij de Fotovakschool gedaan. Tijdens mijn studie ben ik op freelance basis gaan werken voor Dagblad de Gelderlander, waar een nieuwe beeldredacteur nieuw bloed wilde aantrekken. Daar heb ik jaren gewerkt. In de loop der tijd heb ik meerdere opdrachtgevers gekregen, ben bij Hollandse Hoogte gekomen en heb onder andere vijf jaar in Wenen gewoond en gewerkt voor Nederlandse en Duitse dagbladen en tijdschriften (waaronder Trouw, Opzij en Die Zeit).’

Wat, waar en wanneer?

‘De foto is genomen op 21 december 2015 bij kamp Moria op het Griekse eiland Lesbos, ten tijde van de 'vluchtelingencrisis'. Het was 's ochtends vroeg  en er waren weinig mensen: de meeste sliepen in de tenten. Toen kwamen deze twee Afghanen in de verte aanlopen, gewikkeld in dekens tegen de kou. Ik zag ze komen, maar wilde wachten met foto's maken totdat ze op de afstand zouden zijn zoals de foto genomen is. Het fotograferen op Lesbos in en rond het kamp is lastig, mensen willen vaak niet, duiken weg of je begint er al niet aan zonder toestemming te vragen. Dus ik dacht die luttele minuten .... ze zullen wegduiken, hand voor hun gezicht doen etc etc ... maar niet dus. Hij kijkt mij in de ogen. Dat was voor mij het moment.

'Hij kijkt mij in de ogen. Dat was voor mij het moment'

Wat dat moment/beeld zo speciaal zo speciaal maakte? De hele grimmige sfeer daar met vluchtelingen die de overtocht over zee overleefd hadden en niet wisten wat er verder ging gebeuren. Voor mij is het een foto die symbool staat voor de aankomst en het onthaal van de vluchtelingen in Europa. Zijn bijna vragende blik en wetende dat op dit moment het kamp nog overvol is en de EU een afschrikkingsbeleid voert waardoor veel vluchtelingen geen kans krijgen hier een nieuw leven op te bouwen.

De foto heeft het overigens niet gehaald in het hardere nieuws rond de vluchtelingen die  overleden of gered werden op zee/aan land. Maar ik heb hem opgenomen in een serie over vluchtelingen  waarmee ik opdrachten heb binnengehaald.’


Meedoen?

Voor de artikelreeks ‘Het moment van…’ op de NVF-website en de -nieuwsbrief is de redactie altijd op zoek naar collega’s die zich dat ene moment levendig kunnen herinneren. En die er ook het beeld bij hebben. Letterlijk dan.

Wil je meedoen? Mail dan even naar nvf@nvj.nl onder vermelding van Mijn moment