Campagne Journalistiek heeft een Prijs: andere vorm, zelfde doelen
Nu duidelijker wordt welke impact de coronacrisis heeft op het medialandschap, wordt ook zichtbaarder dat aanpassingen aan de campagne Journalistiek heeft een Prijs (JHEP) - inclusief Fotojournalistiek heeft een Prijs (FJHEP) - onvermijdelijk zijn. Het streven naar betere tarieven en onderhandelingspositie voor (foto)journalisten zijn niet minder belangrijk geworden – dat blijft een onverminderd speerpunt van de NVJ. Wel is de vorm van de campagne veranderd, zo is besproken met het bestuur van de NVJ, NVF en Zelfstandigen.
Landelijke actiedag van fotojournalisten op 25 januari 2019 (foto: Harmen de Jong)
Veel (foto)journalisten hebben in de afgelopen maanden te maken (gehad) met een annulering van opdrachten, soms zelfs met tariefsverlagingen. Advertentieinkomsten drukken op de budgetten en reorganisaties zijn onvermijdelijk. Dit maakt dat nu actievoeren lastig is. De vorm van de campagne stellen we daarom voor nu bij naar een andere toon. Gesprekken met mediaopdrachtgevers en het onderhandelteam van de NVJ met freelance (foto)journalisten gaan door met een handreiking tot samenwerking.
Het vuur levend houden
Niettemin is er in het afgelopen jaar veel bereikt. Er is blijvend een toegenomen bewustzijn bij publiek en opdrachtgevers over het belang van journalistiek en eerlijke tarieven. En veel freelance (foto)journalisten hebben zich bereid getoond zich in te zetten. Dit vuur zullen wij levend houden door het organiseren van bijvoorbeeld digitale meetings en het communiceren via de website en nieuwsbrieven.
In de komende maanden wordt hard doorgewerkt aan een betere arbeidsmarkt met eerlijke tarieven voor (foto)journalisten. Dit doen we door:
In gesprek te blijven met media opdrachtgevers.
In gesprek te gaan met ANP/HH over het terugbrengen van de mogelijkheid voor fotojournalisten om zélf een minimumtarief in te stellen voor vrij werk in de ANP beeldbank.
Lancering nieuwe tarievencalculator voor (foto)journalisten.
De mogelijkheid van een collectieve claim openhouden.
In gesprek blijven met actieve groepen freelancers op redacties.
Het opnieuw inplannen van de ondernemerscursus voor fotojournalisten.
Het organiseren van digitale meetings.
Mocht je in gesprek willen, stuur dan een e-mail naar Milen van Boldrik (mvanboldrik@nvj.nl), contactpersoon fotojournalisten, of Lisa Koetsenruijter (lkoetsenruijter@nvj.l), contactpersoon schrijvende freelancers.
Lees ook de column van Karel Smouter, bestuurslid van sectie Zelfstandigen: Journalistiek heeft nog steeds een prijs