Money, money

dinsdag 24 november 2020

Verwacht van mij geen economisch onderbouwd verhaal over hoe je zo veel mogelijk van dit ruilmiddel kunt vergaren. Wat ik wel durf te beweren is dat hard werken, ploeteren, overuren draaien en jezelf verliezen in deze dagelijkse bezigheid geen garantie is tot het succesvol vergaren ervan. Soms voelt het als trekken aan een dood paard.

Hulpmiddel

Vorige week kwam een tool beschikbaar die het werk in het voortraject kan verlichten. Ik heb het hier over de NVJ Tarieven-calculator. Deze tool is niet zaligmakend, een eerste vereiste is natuurlijk het aanbod van werk.

Ik heb hem uitgeprobeerd en ik moet zeggen; verdraaid handig instrument. Het is en blijft echter een hulpmiddel. Geen opdracht is het zelfde, maar in de basis is de tarieven-calculator wel toepasbaar. Met name voor de autonoom werkende freelancer. Voor een ondernemer met studio en personeel in dienst is de tool wellicht niet zo bruikbaar. Bovendien bepaal je uiteraard zelf de waarde van het door jou gemaakte beeld. Je moet rekening houden met enkele variabele factoren, afhankelijk van de aard en de duur van de opdracht. Bovendien moet je rekening houden met de licentie die je verstrekt, maar al te vaak wordt deze money-maker zonder meer weggeschreven ten gunste van de opdrachtgever. Onderhandelen blijft dus nog wel noodzakelijk.

Ik kreeg de vraag, van een collega fotograaf, over de declarabele uren waarvan de calculator uit gaat. Hij geloofde niet dat er fotojournalisten zijn die de 22 uur per week halen. Ik zou zeggen, welkom in de fotojournalistiek. Er zijn genoeg collega’s, die ik ken, die er ruim aan toe komen.

Mocht je nou niet aan die 22 uur komen, dan is de oplossing niet om voor een te laag tarief werk te gaan aannemen. Wellicht groeit hiermee je volume aan werk, maar je komt niet meer van dat veel te lage tarief af. Waarbij we terug zijn bij dat trekken aan het dode paard.

Werkaanbod

Ten aanzien van het werkaanbod heb je veel zelf in de hand. Creëer zelf je opdrachten. Naar mijn mening is dat een manier om binnen de sector je werkaanbod omhoog te krikken. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Wat je nodig hebt is een ingeving, een duidelijk plan. Liefst een idee waar nog niemand aan heeft gedacht. Wees inventief en bewijs jezelf als fotojournalist in deze moeilijke markt. Belangrijk hierbij is een goed netwerk binnen de sector, bestaande uit collega’s en opdrachtgevers.

Gratis geld

De makkelijkste tool die ik ken om geld te genereren is de collectieve beheersorganisatie Pictoright. De verdeler van collectieve auteursrechtelijke gelden. Voorwaarde is wel weer dat je publicaties hebt gemaakt in opdracht of werk hebt verkocht aan een uitgever. Jaarlijks keert Pictoright veel geld uit aan de aangesloten beeldmakers in Nederland. Je moet je wel even inschrijven en vervolgens vul je de opgave, je bijdragen in. Dit kan met terugwerkende kracht (vijf jaar). Je moet de opgaaf van bijdragen kunnen onderbouwen met bewijs vanuit je administratie.

Vraag maar eens aan collega’s die die zich al hebben ingeschreven of het lonend is.

Het is als het ontdekken van een vergeten bankrekening met ruim saldo. Voor degenen met wat minder publicaties, geld vinden in de plooien van de zitbank.