“Mijn kennis is mijn expertise”

donderdag 14 januari 2010

Remco Janssen noemt zichzelf een serial blogger. Als een octopus heeft hij zijn tentakels uitgezet over het hele net. Hoe kun je nog beter gevonden worden op internet? Tijdens de drukbezochte bijeenkomst “Zo vinden ze je (content) online!” op 14 januari gaf hij de laatste update over het succesvol inzetten van internet.

Wat Janssen in feite doet is via Google zijn eigen merk bouwen. “Ik beschouw het bouwen aan mijn brand als onderdeel van mijn werk.” Hij moest wel, zegt hij. Janssen was sportjournalist bij De Pers, werd freelance journalist maar toen in 2009 de hakbijl in freelance opdrachten werd gezet was hij genoodzaakt te veranderen. “Ik wilde de PR kant uit. Ik werd journalist en PR-adviseur. Het boek The New Rules Of Marketing & PR van David Meerman Scott heeft me daarbij enorm geholpen. Ik begon een blog, Marketing + PR visie Waarom? Omdat ik mijn eigen domein wilde hebben. Want alles wat je over mij tot dan toe op internet kon vinden, ging over sportjournalistiek, verder was ik nergens te vinden. Ik wilde gevonden worden en laten weten waarvoor men mij kon inhuren.”

Google heeft een massive bereik, vervolgt Janssen. Iedereen is gek op Google. Sleutelterm is Search Engine Optimization (SEO). “Mijn allereerste blog ging over Dasty, het geheime schoonmaakmiddel bij Wibra. Nog altijd komen wekelijks zo’n honderd bezoekers hierop terecht via keywords. Daar heb ik helemaal niks aan maar het heeft er toe geleid dat ik heel bewust keywords gebruik.”
Janssen noemt een paar voorbeelden. Als je de woorden quote en persbericht googlet wordt zijn blog als eerste genoemd in Google, bij de woorden marketing en PR is dat nummer twee op de lijst. Janssen gebruikt hiervoor Google adwords keyword tool, een hulppprogramma voor zoekwoorden. Hoe relevant een woord of woordcombinatie kan zijn, wordt aangegeven via de zogenoemde keyword density. Dit wordt in procenten aangegeven. Een goede score ligt tussen de 2 en 5 procent. “Dan kun je er vanuit gaan dat je op die woorden gevonden wordt. Zo is de keyword density bij de woorden quote en persbericht 3,41 procent. Zit je nu bijvoorbeeld op 1,5 procent keyword density dan voeg je nog eens twee keywords toe in een alinea en dan zit je op bijvoorbeeld 2,5 procent.” Janssen plaatst daarbij wel de kanttekening dat je niet te gericht SEO moet schrijven. Het moet natuurlijk wel relaxed blijven.

Janssen beperkt zich niet alleen tot een weblog en groepsweblog, via Twitter heeft hij inmiddels zo’n duizend volgers. Hij kan nog wel een paar tips daarover geven: vul je bio goed in, gebruik de twittergids.nl, mediaoptwitter.nl, volg je peers en speur naar hashtags (zoals #remcospreekt). De laatste zijn labels die aan twitterberichten worden gehangen waarmee je bepaalde onderwerpen kunt blijven volgen.
Een andere belangrijke manier om gevonden te worden is een goed profiel aanmaken in Linkedin en daarbij de juiste keywords gebruiken. Neem ook deel aan groups, adviseert Janssen. Meng je in discussies en laat op die manier zien dat je er bent. Dat kan regelmatig opdrachten opleveren.

Maar als je zo nadrukkelijk aanwezig bent op internet en informatie verspreidt, geef je dan niet eigenlijk je content weg? Janssen is er niet bang voor. Hij focust zich op zijn onderwerpen, hij is expert. “Mijn kennis is mijn expertise.” Des te meer hij gevonden wordt, des te beter het is. Moet iedereen dan zijn strategie kopiëren? Ja en nee, antwoordt hij. Het is in elk geval goed om te weten hoe je nog beter gevonden wordt via internet. Claim je expertise en je wordt gevonden. “Ook offline. Het zorgt ervoor dat mensen over je gaan praten en dat je ambassadeurs kweekt. Die functioneren als een soort hub die hun eigen netwerken inzetten voor jou.”