De dilemma’s en mogelijkheden van online

woensdag 21 december 2016

Het is wat, dat jagen op nieuws de hele dag. Je krijgt een tip, je belt wat rond, je bezoekt de betrokkenen, je zorgt voor een foto en aan het eind van de dag heb je als het goed is je verhaal rond. Met meerdere bronnen, aansprekend beeld en exact het juiste woordenaantal zodat je verhaal in dat ene voor jou bestemde gaatje op de pagina van de krant past. En o ja, dan maak je ook nog even snel voordat je het vergeet ‘een stukje’ voor de website.

Ik schat in dat het op veel krantenredacties op die manier werkt. We zijn nu eenmaal getraind om die paar pagina’s die we tot onze beschikking hebben te vullen met relevante nieuwtjes voor onze lezer die ’s ochtends tegen een uur of 7 zijn krantje uit de brievenbus trekt. En die website? Tja, die doen we er nog even naast. Een noodzakelijk kwaad en bovendien een mooi visitekaartje voor je krant.

Het komt nogal eens voor dat de website van een krantenredactie ‘er maar een beetje bij hangt’. Niet omdat we binnen de krantenwereld het nut van internet niet zien, maar omdat het juiste gebruik van zo’n site een enorme omslag in werk- en denkwijze vergt. En omdat het internet een berg aan dilemma’s met zich meebrengt. Want als je al het nieuws op internet prijsgeeft, wat zet je de volgende dag dan nog in de krant? En moet dat nieuws dan gratis zijn, of stop je het achter een betaalmuur? En als je het achter een betaalmuur zet, hoe zorg je er dan voor dat mensen ervoor willen betalen?

Tijdens de ViP-nieuwjaarsborrel die we samen met de sectie online organiseren, discussiëren we daarom over de rol van websites en online redacties. Jonge redacteuren zullen in een panelgesprek hun visie delen. Wat wil het publiek volgens hen? En hoe vind je een balans tussen je website en je krant, nieuwsprogramma of radio-uitzending?

Deelnemers aan het gesprek zijn Melvin Captein (NOSop3), Tristan Braakman (RTV Noord), Wilma Haan (Chef Digitaal Parool), Jisca Cohen (NRC Online) en Karolien Koolhof (AD online). Praat mee over het nut en de noodzaak van online ontwikkelingen op redacties en drink een nieuwjaarsborrel! We zien je graag op donderdag 12 januari tussen 19.00 uur en 23.00 uur in de Winkel van Sinkel (Oudegracht 158, Utrecht). Vooraf registreren is verplicht: stuur een email aan de secretaris van Vers in de Pers, Jim Verhoef (jverhoef@nvj.nl).

Tot dan!