De NVJ over… BNR Nieuwsradio

woensdag 25 februari 2009

BNR nieuwsradio verkeert in zwaar weer. Het station moet flink bezuinigen, en de middagprogrammering hangt aan een zijden draadje.

Marc Visch, omroepsecretaris van de NVJ: ‘Het zure voor BNR Nieuwsradio is dat er nog nooit zo veel naar de zender geluisterd wordt als nu.’

‘Luisteraars zijn juist in deze economisch barre tijden op zoek naar informatie. En financieel-economische berichtgeving is een van de pijlers van het station. Maar daar zit tegelijk de zwakte. Want de adverteerders moeten ook uit die hoek komen en adverteren heeft op dit moment niet hun hoogste prioriteit.’

Wat nu?
‘De neiging bestaat om de oplossing om uit de ellende te komen neer te leggen bij de publieke omroepen. BNR-hoofdredacteur Paul van Gessel heeft de Tweede Kamer in een brandbrief gevraagd om een reclamevrije publieke omroep, omdat de publieken reclame zouden wegkapen van de commerciëlen. Maar op die manier probeer je het ene gat met het andere te dichten. Niemand zit te wachten op ook nog eens een verzwakte publieke omroep. Dat is twee keer min.’

Is er een ander reddingsplan denkbaar?

‘Subsidie is, terecht, een vies woord bij de commerciële omroepen. Maar dat neemt niet weg dat de overheid wel iets kan doen om het de commerciële nieuwsradiozender makkelijker te maken. Om te beginnen zou het – gratis – een landelijk dekkend FM-net beschikbaar moeten stellen. De overheid heeft daar zelf groot belang bij, want als ook de broze pluriformiteit in de radiojournalistiek verdwijnt, is dat een groot teken van armoede.’