Aankoop Metro door TMG, NVJ vreest voor verlies journalistiek werk

donderdag 30 augustus 2012

Gratis krant Metro is door het moederbedrijf Metro International verkocht aan de Telegraaf Media Groep (TMG). “Een overname, die in journalistiek opzicht weinig positief stemt”, zo stelt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) . Er wordt op korte termijn een banenreductie aangekondigd en deze zal naar alle waarschijnlijkheid ook de redacties van de gratis kranten treffen.

De NVJ heeft contact gezocht met haar leden bij Metro om de gevolgen van de plannen te gaan bespreken. Naast Metro is TMG al eigenaar van gratis krant Sp!ts. Samen hebben de kranten 2,3 miljoen lezers per dag. Het is de bedoeling dat ze ieder hun eigen profiel behouden, zo stelt TMG. De NVJ houdt het concern graag aan deze belofte, die verder zou moeten gaan dan het overeind houden van de titels an sich. “Het gaat om de redacties, die eigen nieuws maken en de krant zijn eigen gezicht bezorgen. Daar ontvangen we graag duidelijke garanties over”, zo stelt Bruning.

Volgens Bruning is de kans groot dat de Telegraaf Media Groep (TMG) na de aankoop van Metro op termijn niet twee gratis kranten in de markt houdt. De aankoop is een strategische zet van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven. ‘‘Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel’‘, zegt Bruning. “Distributie en druk zijn kostbaar en veel goedkoper binnen één eigenaar te organiseren. Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet eenvoudig is een gratis krant overeind te houden. En zeker niet bij serieuze concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één titel overblijft of slechts de titels in naam blijven bestaan, zonder een herkenbare eigen redactie. Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek geen goed doet”, aldus Bruning.