Regionaal tarief DPG Media

maandag 28 juni 2021

DPG Media heeft een nieuw tarief bepaald voor het beeldwerk ten behoeve van de pagina’s in hun regionale dagbladen. Het bedrag € 55,- per opdracht staat niet in verhouding tot de tijd die nodig is voor het aanleveren van beeld. Niet elke opdracht is binnen een vaststaand tijdsstramien te vatten. Maar als je uitgaat van een gemiddelde van twee uur per opdracht is het uurtarief minimaal. Dan zwijg ik nog ook over de ongunstige leveringsvoorwaarden die voor de fotojournalist een negatieve weerslag heeft op zijn rendement.

Volgens DPG Media is het tarief van € 55,- genoeg voor een regionale foto, want er staat voldoende volume tegenover. Dat volume staat, volgens mij, danig onder druk.

Volume aan opdrachten

Het volume, en daarmee het te behalen rendement, staat onder druk omdat veel aangeleverde free content (persberichten voorzien van beeld) steeds vaker rücksichtlos door een redactie wordt doorgeplaatst. Een methode, begrijpelijk, gehanteerd door de gratis huis-aan-huis advertentiekranten kan toch niet het beleid worden bij een serieuze krant mag ik hopen. Het is natuurlijk wel lekker goedkoop, maar journalistiek verwerpelijk om op deze wijze je kolommen te vullen. Ook bij de landelijke titels wordt steeds vaker gebruik gemaakt van beeld, aangeboden door het onderwerp van de journalistieke productie.

Bij de regionale titels maken, steeds vaker, verslaggevers en correspondenten zelf het beeld bij hun artikel. De onderbetaalde correspondent kan daarmee de lage tekstvergoeding nog wat opkrikken met een of twee tientjes voor geleverd beeld bij het stukje.

Journalistiek beeld heeft zijn waarde

De manier waarop er tegen journalistiek beeld wordt aangekeken verdient nog de nodige aandacht bij het management van de grote uitgevers. Journalistiek beeld draagt bij aan een journalistiek verhaal, geeft het gewicht, bevestiging en voegt toe wat in woorden moeilijk te omschrijven is. Het is een krachtige tool om de beschuldiging van nepnieuws bij voorbaat onderuit te schoffelen.

Verdienmodel

De hoofdredactie zal bij het management van de uitgever moeten pleiten voor het behoud van een sterke beeldredactie en het billijk vergoeden van de freelance fotojournalisten voor geleverd werk. Dit zal resulteren in een goed journalistiek product. Een product waar de consument geld voor over heeft en ook zorgt voor veel digitale clicks.