Podcast als toevluchtsoord voor creatieve radiomakers

donderdag 23 november 2017

Vijf jaar geleden keken de meeste mensen je nog vreemd aan als je het over podcasts had. De laatste tijd stijgt het aanbod van podcasts snel. Springen we in een nieuwe hype of biedt het medium gewoon meer mogelijkheden dan de dichtgetimmerde radioprogrammering? Daarover gaat het NVJ-event “Creatieve radio is dood, leve de podcast!” op donderdagavond 30 november in Dauphine Amsterdam.

Tegenwoordig is podcast iets wat bijna iedereen wel kent, door de hausse aan media-aandacht na Amerikaanse successen als Serial of The Daily. Ook in Nederland zijn het niet alleen niche-sites die met podcasting bezig zijn. De laatste maanden zijn vooral traditionele media druk bezig om nieuwe podcasts te lanceren, meestal in de vorm van een tafelgesprek over politiek of cultuur.

Met een aantal makers, podcastondernemers en media-watchers maakt gespreksleider Frederique de Jong op 30 november de balans op waar de podcast nu staat in het journalistieke landschap. Moeten we Zweden nastreven waar inmiddels 40 procent van de bevolking elke maand naar een podcast luistert en inmiddels de VS voorbij streeft?

Zelfverklaard ‘professioneel nerd’ Elger van der Wel maakte onlangs in een podcastserie over podcasts (hoe meta) de balans op. Waarschijnlijk om deze reden werd hij ook door Netflix Nederland gevraagd om een eerste podcast te maken over de hitserie Stranger Things, al lijkt het nog onduidelijk wat Netflix hier precies mee wil.

Dat veel bedrijven wel ‘iets met podcasting’ willen, merkt ook Anne Janssens van Dag & Nacht Media. Maar ze zijn nog huiverig om zich echt voor lange tijd te verbinden aan een podcastnaam. Dat merkte ook audiomaker Chris Bajema die met veel moeite de Coffee Company zover kreeg zijn podcasts te sponsoren. Maar pas nadat veel bedrijven hier niets in zagen. Er ligt daarom een uitgelezen rol voor de NPO om een echt goed podcastplatform te ontwikkelen, vindt ook radio- en podcastmaker Botte Jellema.

Nu de smartphone gemeengoed is geworden en de databundels groot genoeg zijn om overal audio te luisteren, kan de podcast wel eens definitief door gaan breken. Zeker na recente discussies over opheffing of inkorting van populaire journalistieke radioprogramma’s als Kamerbreed en Argos. Om nog maar te zwijgen van de talloze creatieve radioprogramma’s die inmiddels de nek zijn omgedraaid. En met het toenemend aantal freelancers zijn begrippen als verdienmodellen en jezelf verkopen geen taboe meer voor de journalistiek anno 2017. Kan creatief audio maken samen gaan met nieuwe vormen van journalistiek ondernemen? De NVJ podcastavond geeft hopelijk genoeg nieuwe inzichten om het blikveld flink te verruimen.

Wil je deze avond bijwonen?

Ga hier naar het volledige programma en schrijf je snel in. NVJ-leden betalen slechts € 5,- (€ 10,- niet-leden).