‘Goed om lid te zijn van de NVJ. Samen sta je sterk’

#WijzijndeNVJ. Van starters tot jubilarissen, van actieve bestuursleden tot mensen die de NVJ een warm hart toedragen. Elk lid telt! Wie zijn ze? Wat doen ze en waarom zijn ze lid van de NVJ? In deze aflevering Emiel Muijderman.

Wie: Emiel Muijderman (33)
Lid sinds: 2014
NVJ in één woord: samen
Meest trots op: ‘Mijn eerste prijs bij de Zilveren Camera dit jaar in de categorie Nieuws nationaal.’
Inspirator: ‘Lynsey Addario, Finbarr O’Reilly, Eddy van Wessel, Kees van de Veen en David van Dam.’

Op de opleiding Fotografie ontdekte Emiel Muijderman zijn passie voor reportage- en fotojournalistiek. Toen hij in 2009 afstudeerde, kon hij meteen als fotograaf aan de slag bij De Twentsche Courant Tubantia. Sinds 2015 werkt Muijderman als freelancer. ‘Veel fotojournalistiek, reportagefotografie en ik doe ook commercieel werk.’ Dit jaar won hij de Zilveren Camera in de categorie Nieuws nationaal.

Waarom begon je voor jezelf?

‘Toen ik vijf jaar bij Tubantia werkte, werden alle fotojournalisten ontslagen en zijn we allemaal voor onszelf begonnen. Het begin was wel moeilijk, maar ik zou nu niet anders meer willen – nou ja, zeg nooit nooit.’

Wat maakte het moeilijk voor jou?

‘Het was natuurlijk niet mijn eigen keuze. Het aantal opdrachten in de journalistiek is ook drastisch omlaag gegaan. Ik vond het in het begin moeilijk om vrij te nemen, een keer op vakantie te gaan. Want ja, als je niet werkt, verdien je geen geld. Dat is iets waar ik echt aan moest wennen. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de goede mindset erbij kreeg. Maar inmiddels heb ik een goede balans gevonden tussen journalistieke en commerciële opdrachten. Journalistiek is het leukste wat er is.’

In 2014 werd je lid van de NVJ. Waarom?

‘Ik dacht vrij snel: het is goed om lid te zijn van de vakbond, samen sta je sterk. Als freelancer ben je ook wat meer op jezelf aangewezen. Ik heb nog geen juridische geschillen gehad, maar collega’s hebben wel te maken gehad met mensen die niet betaalden of oneigenlijk gebruikmaakten van foto’s. Het is fijn dat de NVJ je dan helpt – they got your back, zeg maar.’  

Ik wachtte nog even. Ik dacht: ik heb de voorpaginaplaat nog niet gemaakt vandaag. Dat is dan toch je journalistieke instinct

Wat heeft de NVJ concreet voor jou betekend?

‘We zijn met de actie ‘Fotojournalistiek heeft een prijs’ natuurlijk erg druk geweest met betere tarieven. Daar heeft de NVJ veel aan gedaan en ikzelf ook. Ik heb in een belteam gezeten om leden over te halen de petitie te tekenen. Samen met de rechtzaken van een aantal individuele journalisten heeft dat geleid tot de Werkcode DPG. Voorheen werden wij trouwens betaald per publicatie, nu per opdracht. Soms maak je daardoor een hele reportage voor 65 euro, dat voelt niet helemaal fair.’

Banner-NVJ-Word-lid-600x80.jpg

Je won dit jaar de Zilveren Camera met een foto over de boerenprotesten. Hoe kwam je tot die foto?

Lachend: ‘Een dag lang heel hard werken! Nee, het is natuurlijk een klein moment. Samen met een collega was ik al vanaf ’s ochtends vroeg in touw om te kijken wat de groep met trekkers ging doen. Zelf was ik op de motor, dus ik kon mooi overal tussendoor, paadjes vinden om ze te volgen. Op het einde van de dag had ik zoiets van: het is wel een keertje klaar. Toch wachtte ik nog even. Ik dacht: ik heb de voorpaginaplaat nog niet gemaakt vandaag. En toen besloot er eentje die hakselaar aan te zetten om een berg hooi over de snelweg te schieten. Dat is dan toch je journalistieke instinct.’

Heb je nog een fraai advies voor startende fotojournalisten?

‘Maak wat je zelf graag wilt maken. Op die manier blijf je er passie voor houden en blijf je ook bezig met vernieuwen. Als je je te veel aanpast aan anderen, maak je misschien niet meer wat je zelf mooi vindt. Dus doe waar je goed in bent, en uiteindelijk moet je soms ook gewoon klussen doen waar je minder vrolijk van wordt maar die wel de huur of hypotheek betalen.’

Horen, zien, lezen

Televisie: ‘Ik heb geen televisie meer. Kijk vooral Netflix, Disney+, HBO Max, dat werk.’

Podcast: ‘Off Menu met Ed Gamble en James Acaster, Formule 1-podcast P1 en Highside/Lowside komen regemaltig terug. En soms wat kortere series als In de ban van Rian van collega Angelique Kunst en anderen.’

Dagblad: ‘Tubantia, daar heb ik een freelance abonnement.’

Tijdschrift: ‘National Geographic.’ 

Muziek: ‘Hiphop uit de jaren 90/zeroes is mijn go to.’

Foto: Lars Smook