#WijzijndeNVJ. Van starters tot jubilarissen, van actieve bestuursleden tot mensen die de NVJ een warm hart toedragen. Elk lid telt! Wie zijn ze? Wat doen ze en waarom zijn ze lid van de NVJ? In deze aflevering Beitske de Jong.
Wie: Beitske de Jong (37)
Functie: Freelance kunst- en cultuurjournalist, onder meer presentator NTR Avondconcert bij NPO Klassiek
Lid sinds: 2024
NVJ in één woord: support
Meest trots op: ‘Hoe we met het NTR Avondconcert het land intrekken om verslag te doen van het klassieke muziekleven van nu. Daarmee staan we van alle programma’s op NPO Klassiek het dichtst bij de luisteraar én de makers. En natuurlijk op mijn onbedoelde Insta-hit Fundamakeovers.’
Inspirator: ‘Jellie Brouwer, Pieter van der Wielen, Coen Verbraak, Hanneke Groenteman, Madeleijn van den Nieuwenhuizen.’
Je presenteert al bijna 7 jaar het NTR Avondconcert, bent als verslaggever, presentator en interviewer het gezicht van diverse culturele festivals, maakt podcasts over klassieke muziek en bent eigenaar van Fundamakeovers – klinkt niet als een freelancer die verlegen zit om werk.
‘Nee, ik zit inderdaad al een tijdje in de luxepositie dat ik kan kijken waar ik ja tegen zeg. Ik vind het altijd interessant om weer nieuwe dingen te doen, om met nieuwe mensen samen te werken: waar kan ik van leren en hoe kan ik me verder ontwikkelen?’
Hoe zou je je verder willen ontwikkelen?
‘Ik ben 100 procent een maker. Presenteren doe ik graag, maar ik geniet net zozeer van de research die ik doe, van het nadenken over hoe je een verhaal zo pakkend mogelijk vertelt, van interviews, podcasts maken. Wat ik leuk zou vinden is om ook in onderwerpen buiten de klassieke muziek te duiken, al merk ik dat veel eindredacteuren in hokjes denken: “O, jij bent van de klassieke muziek.” Verder heb ik een idee voor een huizenprogramma waar de geschiedenis en het verhaal van een huis een belangrijke rol speelt. De NTR was aan boord, maar het is afgewezen door de NPO, dus ik ben nog aan het broeden op een andere vorm.’
Met Fundamakeovers keek je al eerder buiten de klassieke muziek. Hiervoor speur je op Funda naar huizen die zijn verkocht, opgeknapt en binnen een jaar opnieuw worden aangeboden. Het is met ruim 360 duizend volgers een grote hit op Instagram. Hoe kwam dat tot stand?
‘Ik zat zelf veel op Funda omdat ik met mijn vrouw actief op zoek was naar een huis. Op een gegeven moment zag ik een huis voorbijkomen dat wij een half jaar eerder hadden bezichtigd, maar nu werd het in een compleet andere staat aangeboden, twee ton boven op de oorspronkelijke vraagprijs. Dit bleek veel vaker voor te komen en ik vond het leuk om die foto’s en prijzen van voor en na de verbouwing te bekijken. Zo ontstond Fundamakeovers. Ik had helemaal niet verwacht dat zoveel mensen dat interessant zouden vinden, maar het is echt ontploft. Het is natuurlijk gluren bij de buren, en mensen doen er ook inspiratie op voor verbouwingen of inrichtingen.’
Het is logisch dat de cultuur bij de NPO niet van de ene op de andere dag verandert. Wel zijn we inmiddels maanden verder en er komen nog steeds nieuwe ervaringen bij. Belangrijk dus dat er goed wordt gecommuniceerd over de volgende stappen
Sinds 2012 werk je als freelancer. Was dat een bewuste keuze?
‘Nee, voor het type werk dat ik doe is het vrij logisch omdat het vaak om eenmalige klussen of korte projecten gaat. De autonomie, het eigen baas zijn past ook echt bij mij. Tegelijkertijd heb je natuurlijk de kwetsbaarheid en druk die erbij horen, dat maakt het weleens ingewikkeld. Ik voel me bij de NTR helemaal onderdeel van het team, maar je hebt niet dezelfde status en bescherming als de andere collega’s. Zo moet je – overigens net als bij andere omroepen – opdrachtovereenkomsten tekenen waarin feitelijke onjuistheden staan en alle verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op de freelancer. Dat heb ik ook ter sprake gebracht bij het omroepdebat dat de NVJ eind april organiseerde en daarna in gesprek met het hoofd P&O. Ik heb begrepen dat het gesprek daarover nu binnen de omroepen gevoerd gaat worden.’
Hoe kijk je terug op het omroepdebat over het onveilige werkklimaat bij de NPO?
‘Ik had gehoopt al concretere antwoorden te krijgen op wat er nu gaat gebeuren, want dat is me nog steeds niet helemaal helder: wat wordt het plan van aanpak en vanuit welke visie en kennis wordt dat gedaan? Bij de NTR worden we nu uitgenodigd voor bijeenkomsten waarin we bespreken hoe-nu-verder, en daar meng ik me vrij actief in. Fijn om samen te komen en van collega’s te horen wat er nog niet goed gaat. Het is logisch dat de cultuur niet van de ene op de andere dag verandert. Wel zijn we inmiddels maanden verder en er komen nog steeds nieuwe ervaringen bij. Belangrijk dus dat er goed wordt gecommuniceerd over de volgende stappen.’
Waarom ben je dit jaar lid geworden van de NVJ?
‘Ik spreek me steeds meer uit en ben lid geworden om steviger te staan in gesprek met opdrachtgevers. Als er één plek is waar vanuit druk kan worden uitgeoefend op de omroepen om bijvoorbeeld die opdrachtovereenkomsten aan te passen, is het de NVJ. Maar ik ben ook lid vanwege de scholingsmogelijkheden en om collega’s te ontmoeten op bijeenkomsten – leuk om je netwerk uit te breiden.’
Heb je tot slot tips of adviezen voor jonge freelancers?
‘Zorg goed voor jezelf. Organiseer een klankbord om je heen, en besef dat je zelf je eigen ontwikkeling en leren moet faciliteren. Maak ook gebruiken van de fondsen en regelingen die er zijn: NVJ, Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, European Journalism Center. En stuur jezelf minstens twee keer per jaar op vakantie!’
Horen, zien, lezen
Televisie: ‘Verborgen Verleden, de Avondshow, 2Doc en Oogappels.’
Podcast: ‘Sinds ik podcasts luister tijdens het schoonmaken, vind ik klusjes als stofzuigen en de was ophangen een stuk minder vervelend. Een paar mooie: The Coming Storm (BBC), De Kunst van het Verdwijnen (VRT). En ik luister ook vaak Kunststof en Nooit meer Slapen terug.’
Dagblad: ‘Trouw, Volkskrant, NRC, Parool en In de buurt.’
Tijdschrift: ‘Altijd lekker om ter ontspanning een woontijdschrift door te bladeren. Al mis ik in veel woonbladen wel aandacht voor de historie van een huis. Het draait te vaak om consumeren en te weinig om het spelen met oude elementen die juist karakter geven aan een woning. Mijn handen jeuken om daar ook journalistiek wat mee te doen.’
Journalist: ‘Mijn oud-docenten van de master Journalistiek in Groningen: Homme Wedman, John Bolt (helaas al overleden), Anne Peetoom en Margo Smit. Omdat hun tips en overgedragen kennis nog dagelijks van grote waarde zijn.’
Muziek: ‘Bach.'
Foto: Jasper Witte