JA | Journalistiek heeft een prijs

dinsdag 18 april 2017

Met een spontane stickeractie #NeeJa tijdens de uitreiking van De Tegel-prijzen is een eerste  startschot gegeven voor de langdurige campagne Journalistiek heeft een prijs. Met deze campagne wil de NVJ duidelijk maken dat er voldoende bestaanszekerheid voor journalisten moet zijn als voorwaarde voor onafhankelijke journalistiek.

foto: Frank Groeliken

‘Wie de journalistiek een warm hart toedraagt, moet zich zorgen maken over ontwikkelingen die ons beroep raken’, verklaart NVJ-voorzitter Marjan Enzlin.

Terwijl de kwaliteit van het vak steeds belangrijker wordt, worden (foto)journalisten momenteel, én in toenemende mate, geconfronteerd met fors teruglopende redactiebudgetten, krimpende redacties, oplopende werkdruk en afbraaktarieven voor freelancers. Enzlin: ‘Het is hoog tijd dat weer geïnvesteerd wordt in journalisten die op professionele wijze en tegen een fatsoenlijke beloning signaleren, onderzoeken, onthullen, controleren, verbinden, verbeelden en duiden.’ 

In de komende maand zal de campagne verder uiteengezet worden. Ga voor een eerste indruk naar www.journalistiekheefteenprijs.nl en lees het opiniestuk van algemeen secretaris Thomas Bruning  ‘Dit is geen adviestarief...’

Halverwege mei zal de website echt live gaan met cijfers, achtergronden, journalisten aan het woord en mogelijke oplossingen.

#NeeJa

 

zelfstandigen fotografen freelancers