eLinea en de kansen voor freelancers

woensdag 2 maart 2011

De roep om een goed businessmodel voor internet klinkt steeds harder. Maar een platform waarop uitgevers samen met hun directe concurrenten delen van hun content aanbieden, bleef tot nu toe uit. Inmiddels zijn er meerdere initiatieven, waaronder het platform eLinea dat een dertigtal uitgevers aan zich heeft weten te binden. Het nieuwe initiatief is 24 februari van start gegaan. Grote vraag is welke kansen eLinea biedt aan individuele freelance journalisten. Die vraag werd beantwoord tijdens de NVJ-bijeenkomst Eerlijk deel voor freelancers: De toekomst van freelancers, op dinsdag 1 maart.

Op eLinea kunnen uitgevers hun content aanbieden en kunnen lezers zich abonneren op verschillende artikelkanalen. De artikelen van deze kanalen worden gebundeld in een digitaal bestand die kunnen worden gelezen op computer of tablet naar keuze. Lezers kunnen nu al kiezen uit ondermeer NRC Handelsblad, Elsevier, Vrij Nederland, Psychologie, maar ook uit schrijvers en columnisten zoals Dolf Jansen of Yvonne Kroonenberg.

eLinea gelooft heilig in het digitaal lezen. Natasja Oosterloo van initiatiefnemer eReadersgroep: ‘De papieren krant is een typisch massaproduct, lezers vinden misschien tien tot twintig procent van de inhoud interessant. In de digitale wereld wordt veel meer op maat geselecteerd, dan wordt tachtig procent van de content interessant.’

Naar eigen zeggen biedt eLinea ook kansen voor freelancers om zelf artikelen uit te geven. Dat biedt voordelen: je bent niet meer afhankelijk van een opdrachtgever, je kunt zelf nieuwe lezersgroepen aanboren; je bepaalt zelf je prijs; des te meer lezersabonnementen des te meer opbrengsten; naarmate je langer bezig bent krijg je meer inzichten in de interessegebieden van de lezers; en tenslotte, je kunt je als naam vestigen. ‘Jouw naam tussen de gevestigde merken heeft een versterkend effect’, aldus Oosterloo. Maar dat staat of valt wel met de zogenoemde branding. Je zult een naam, een merk moeten opbouwen en een marketingplan moeten hebben.

Het klinkt allemaal prachtig, maar kan een freelancer die gebonden is aan opdrachtgevers wel zo gemakkelijk publiceren? Veel freelancers hebben immers contracten ondertekend waarmee zij afstand hebben gedaan van hun auteursrechten terwijl uitgevers de content steeds maar weer kunnen hergebruiken. ‘Het is inderdaad afhankelijk van de afspraken met je opdrachtgever,’ aldus Natasja Oosterloo. 'Je zult daarin duidelijke keuzes en afspraken moeten maken.’

Het platform heeft binnen de eerste week enkele honderden gebruikersaanmeldingen binnengekregen. Uiteindelijk wil eLinea toe naar één miljoen lezers in 2015. Dat zijn zowel lezers met betaalde als gratis abonnementen. Voor een artikelkanaal moet het goed mogelijk zijn, aldus eLinea, om 3000 tot 5000 (betaalde) lezers te bereiken. Wat betekent dat voor een freelancer die zijn werk via het platform uitgeeft? Stel, dat je een maandabonnement à 79 cent per maand biedt. Dat abonnement bestaat uit vier artikelen per maand en het aantal abonnementen bedraagt 4000. Dan verdien je 3160 euro per maand. Let wel dat van de opbrengsten zeventig procent voor jezelf is en dertig procent naar eLinea gaat.


3 tips voor freelancers:
- Kies voor een niche, voor content die nergens anders gratis is te vinden;
- Verken deze manier van uitgeven bij wijze van experiment naast je gebruikelijke werk;
- Overweeg om als freelancecollectief zelf een uitgeverij te starten en artikelen via platforms aan te bieden.

Discussieer hier mee over een blik in de toekomst van het uitgeven en verdienen