Hoe kunnen fotojournalisten de (nieuwe) sociale media inzetten voor hun praktijk? Tijdens de NVF netwerkbijeenkomst die op 9 oktober werd gehouden in Leeuwarden gaf Sam van Buuren tips over sociaal netwerken en Twitter in het bijzonder.
Hoe kunnen fotojournalisten de (nieuwe) sociale media inzetten voor hun praktijk? Tijdens de NVF netwerkbijeenkomst die op 9 oktober werd gehouden in Leeuwarden gaf Sam van Buuren tips over sociaal netwerken en Twitter in het bijzonder.
Sam van Buuren hoorde vorig jaar vanuit zijn huis een flink aantal sirenes op de A10. Hij vroeg via Twitter wat er aan de hand was en binnen een aantal minuten had hij het antwoord: het waren zieke kinderen op weg naar een uitje in Artis. Daar kan geen nieuwszender tegenop. Nog een voorbeeld. Van Buuren zat in restaurant Dauphine toen daar twee mannen en een vrouw geboeid werden afgevoerd. Hij meldde dit op Twitter en binnen vijf minuten werd hij gevolgd door diverse media. Het bericht werd ge-retweet, oftewel doorgestuurd naar andere volgers, en daarna rees zijn sociale status snel. Deze actie alleen al leidde tot 200 nieuwe volgers.
De vraag was tijdens de NVF-bijeenkomst: hoe kunnen fotojournalisten de (nieuwe) sociale media inzetten voor hun praktijk? Sam van Buuren maakte het publiek wegwijs. Sociale media verbinden mensen en ideeën met elkaar. Meedoen aan social media is een manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Hoe snel het gaat met social media liet hij zien via de film Social Media Revolution. Een paar stelligheden uit het filmpje:
- Als Facebook een land zou zijn, dan zou Facebook het vierde land ter wereld zijn.
- Meer dan de helft van de bloggers produceert dagelijks via Twitter of via hun blog.
- 34% van de bloggers geeft hun mening over producten en merken.
- 78% van de consumenten vertrouwt op zogenaamde 'peer recommendations' oftewel, aanbevelingen vanuit hun omgeving of vanuit andere consumenten. Slechts 14% vertrouwt op advertenties.
- We zoeken niet langer het nieuws, het nieuws vindt ons.
- Nog even en we zoeken niet langer naar producten en diensten, maar producten en diensten vinden ons via social media.
Een van de sociaalnetwerksites is Twitter. Een veelgestelde vraag is wat je daar te zoeken hebt als fotograaf of journalist. Hoeveel onzinnige non-formatie moet ik lezen voordat ik op iets zinnigs stuit? Geen waardeoordeel over mensen die Twitter om die reden voor gezien houden, maar Twitter zou ook wel eens kunnen werken.
Hoe dan?
- Snel op de hoogte worden gebracht van nieuws
- Eigen foto’s of berichten over artikelen plaatsen
- Interessante onderwerpen en mensen volgen
- Onderwerpen met andere mensen delen
- Gevonden worden als fotograaf of journalist
- Sociale recommandatie wordt een belangrijk ruilmiddel.
Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes publiceren. Dat gebeurt via het zogenoemde twitteren, wat neerkomt op in real time communiceren via een microweblog. Twitter is zoiets als het uitdelen van visitekaartjes. Je zoekt volgers en volgers vinden jou. Als je geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp, zoek je op dat onderwerp. Daar vind je andere twitteraars die over hetzelfde onderwerp iets te melden hebben en je kunt je eigen tweets (berichten) kwijt. Om aan te geven dat je twitterbericht over een bepaald onderwerp gaat, plaats je een zogenoemde hashtag, een soort labeltje dat te herkennen is aan #onderwerp. #durftevragen is de meest gebruikte hashtag. Handig als je bijvoorbeeld snel een fotograaf nodig hebt. Ben je zelf fotograaf en je werkt in Utrecht, dan is het slim om alle twitterberichten over #Utrecht te volgen. Berichten over de NVF bijeenkomst zijn te vinden op #nvf9okt.
Een bericht dat je zinvol vindt of een vraag die wordt gesteld, kun je ook delen met andere volgers. Met een zogenoemde retweet (RT) stuur je een bericht van iemand anders door naar je eigen netwerk van Twitter volgers. Ook je eigen berichten kunnen worden ge-retweet. Anderen bepalen de waarde van je berichten maar als je zelf een prangende vraag hebt, kun je ook zelf verzoeken om het bericht te retweeten: ‘please RT’.
Het kan snel gaan. Vijftig berichten over een bepaald #onderwerp kunnen zomaar duizenden mensen bereiken. Welke gevolgen heeft dat? Stel dat je als fotograaf een evenement bezoekt, hierover bericht, een link met foto’s er bij zet en een hashtag plaatst, dan is de kans redelijk groot dat dit bericht wordt ge-retweet. Komt er op een ander moment een vraag (#durftevragen) voorbij dat iemand een fotograaf zoekt, dan is het aanbevelen van die ene fotograaf die je via Twitter voorbij hebt zien komen snel gedaan.
Websites:
www.twitter.com
www.twitterinfo.nl Handleiding over Twitter
www.twittergids.nl Lijst van onderwerpen
www.topsy.com Zoekmachine op basis van tweets; je kunt hierbij ook je eigen bedrijfsnaam of je eigen reportage als zoekwoord invoeren.
http://search.twitter.com Zoekmachine
www.twirus.nl Actuele topics.
De presentatie van Sam van Buuren is hier te bekijken.