“Korte krachtige koppen klikken lekker”

donderdag 14 januari 2010

Toen Rik Nizet na zijn periode bij Nu.nl hoofdredacteur werd bij DePers.nl was het hem duidelijk dat mensen niet automatisch naar de nieuwe site van De Pers klikten. Dat was in 2007. “Dan moet je iets extra’s doen, namelijk het verrijken van de content.” Nizet sprak tijdens de bijeenkomst “Zo vinden ze je (content) online!” op 14 januari.

Haal alles uit internet wat beschikbaar is. Voeg filmpjes toe, link door naar dossiers of specials op andere sites. Maar zorg er wel voor dat die verrijking relevant is, zegt Nizet. “We zijn er niet bang voor om door te linken naar de concurrent en het risico te lopen lezers kwijt te raken. Die ben je namelijk ook kwijt als ze gaan googlen om meer te weten te komen over het onderwerp. Je kunt daarom die links beter zelf aanbieden.”
DePers.nl werkt met een kernredactie van drie mensen en een groot aantal freelancers. De redactie ziet dagelijks veel content voorbij komen. “Maar het gaat ons niet om pompen, pompen en nog eens pompen. Het gaat om de juiste selectie en om de juiste mix. Bijvoorbeeld Talk of the Day. Dat hoeft niet per se journalistiek hard nieuws te zijn. In tijden dat iedereen praat over het weer, moet je niet vies zijn om over het weer te blijven schrijven. Die berichten hoeven niet per definitie op de hoofdpagina te komen, ze kunnen ook een nummer twee of drie positie innemen.”
Drie buitenlandse berichten op rij is “killing”, aldus Nizet. “Dat is doodgeslagen bier. Je moet triggers hebben, een vraag oproepen. Dat een vrouw dood is gevonden in Purmerend is lang niet zo krachtig als de kop: Vrouw vriest dood. Korte krachtige koppen klikken lekker. Maar je moet niet overdrijven. De kop “Kristallnacht in Culemborg” is not done.”
Een aantal onderwerpen doen het altijd goed online. “Dat was het verdwenen Britse meisje Madeleine McCann drie jaar geleden, en nu “Wilders”, “islam” en “overledenen” – het maakt niet uit wie.”
Bij rampen zoals Koninginnedag 2009 worden specials aangemaakt op DePers.nl. Die bestaan uit het bronbericht, beelden, video’s en reacties uit de wereld.
DePers.nl heeft dagelijks drie piekmomenten. ’s Ochtends om negen uur als mensen op hun werk zijn aangekomen, tussen elf en één en rond half vier als het weer en verkeer worden gecheckt. “Daar hou je rekening mee, zonder daarin te ver te gaan. Het belangrijkste nieuws blijft toch bovenaan staan.”