Ideeën presenteren: ‘Vat je verhaal samen in één volzin’

woensdag 22 april 2009

Veel freelance journalisten worstelen ermee hoe ze opdrachtgevers moeten prikkelen met hun ideeën. Tijdens de Grote Freelancersdag op 16 juni geeft Marjolein Doomen een workshop over het presenteren van ideeën.

Je hebt een briljant idee voor een verhaal, een fotoserie of een documentaire, maar hoe breng je dat overtuigend over? Veel freelance journalisten zullen de teleurstelling herkennen dat kansrijke ideeën door opdrachtgevers worden afgewezen. Het maakt daarbij niet eens uit of je net begint of oude rot in het vak bent. De onzekerheid vooraf en de teleurstelling achteraf blijven even groot. ‘Het probleem is dat de meeste freelancers geen klankbord hebben’, zegt Marjolein Doomen, voorheen docent School voor de Journalistiek en oud-hoofdredacteur van MIDI. ‘Ze kunnen niet even sparren zoals collega’s op redacties met elkaar doen. Het doordenken van hun onderwerpen, het formuleren op het scherp van de snede. In feite moet je in één volzin je hele verhaal kunnen samenvatten.’
Aan de onderwerpen zelf zal het niet liggen. Freelance journalisten zijn creatief en vaardig genoeg om goede ideeën te bedenken. Die kunnen vervolgens helemaal uitgewerkt in het hoofd zitten. Maar, waarschuwt Marjolein Doomen, een hoofdredacteur kan niet in jouw hoofd kijken. Je komt bij een hoofdredacteur niet ver met de uitleg dat je verhaal ergens over gaat. Het woordje ‘over’ noemt ze zelfs het kernprobleem in het mislukken van de ideeënoverdracht. ‘Stel dat je wilt schrijven over Transition Towns. Wat wil je vertellen met je verhaal? Dát is de kern. Er zijn verschillende invalshoeken mogelijk. Het gaat erom net die andere invalshoek te pakken die het verhaal onderscheidend maakt ten opzichte van het ‘tigste’ idee over dit onderwerp.’

De workshop van Marjolein Doomen zal vooral praktisch zijn. ‘Sparren en hardop denken. Wat wil je precies vertellen? Net zo lang scherpstellen totdat je je verhaal in één volzin vertelt.’ Ze maakt graag de vergelijking met koken. ‘Stel dat ik iets wil maken met tomaten. Ik ga naar de supermarkt en koop allerlei groenten en thuis stal ik alles uit. Dan bedenk ik dat ik voor ratatouille eigenlijk ook uien nodig heb die ik niet heb gekocht. En als ik tomatensoep wil maken heb ik kruiden nodig. Met andere woorden, als je je doel scherp neerzet weet je ook wat je nodig hebt.’
Heb je het idee en de opzet compleet dan is bellen met de opdrachtgever, gevolgd door een e-mail een van de mogelijkheden. Nu is een idee voor het voetlicht brengen één ding, je moet er tevens voor zorgen dat de presentatie compleet is. Hoofdredacteuren worden immers overstelpt met mailtjes van freelancers. ‘Denk aan beeldsuggesties en zorg er voor dat het onderwerp direct prikkelt en nieuwsgierig maakt.’

Tijdens de workshop verwacht Marjolein Doomen enkele ideeën van deelnemers te bespreken. ‘Ik kan me voorstellen dat deelnemers vervolgens met elkaar aan de slag gaan. Ik hoop dat de praktijk is dat de freelancers ook na de workshop met elkaar blijven sparren. De erecode is natuurlijk wel dat alles wat tijdens de workshop wordt besproken binnenskamers blijft.’