‘Meekijken tijdens de groei van het fotoverhaal’

maandag 26 mei 2014

Fotografen zullen steeds meer tijdens het maken van een groot project bedenken hoe zij dit willen presenteren. De huidige media bieden hiertoe ook de mogelijkheden en ook hebben fotografen tegenwoordig meerdere partners nodig. Het is niet meer zo simpel om het te houden bij een boek met tentoonstelling, en ‘klaar is Kees’. Aldus Iris Sikking van Paradox, producent en curator documentairefotografie projecten. Zij is een van de gastsprekers op de Grote Zelfstandigendag van de NVJ, die 3 juni in Amersfoort wordt gehouden.

De titel van je presentatie is het ‘produceren van online projecten’. Waar ga je het over hebben?

‘Onder andere over het project Vía PanAm van Kadir van Lohuizen. Het thema van dit project is de migratie naar en binnen de Amerikaanse continenten. Kadir nam hiervoor de Pan-American Highway als uitgangspunt die hem door 15 landen voerde. Zijn werk was te volgen via de website, een iPad-applicatie, VPRO-radio en beeldcolumns in NRC Handelsblad. De app is nog steeds verkrijgbaar via de app-store.

We wilden aanvankelijk alleen digitale media inzetten, maar dan merk je dat je in een transitietijd zit want uiteindelijk is er toch een boek gekomen en een tentoonstelling. Je merkt dat mensen een app nog niet goed weten te vinden. Bovendien stond Vía PanAm elke twee weken op de achterkant van NRC Handelsblad en veel mensen dachten dat dat het project was. Journalistiek gezien klopt dat ook wel, maar er zat veel meer achter.’

Wat maakte dit project zo interessant?

‘Door treffende vormen te bedenken die inhoudelijk echt iets toevoegen hoop je een markt hiervoor te creëren. Dat is goed gelukt. Wat heel interessant is voor (foto)journalisten is de zakelijke kant van het project. Behalve de presentatie, is ook de reis vantevoren gefinancierd en uiteindelijk is het werk goed verkocht. Dit was wel een flinke gok voor Kadir zelf. Door het project als geheel gedurende de reis te laten zien aan tijdschriften in binnen- en buitenland, zag men de waarde en zijn er in elk geval hele series gepubliceerd.’

Hoe krijg je producties vandaag de dag over het voetlicht?

‘We zijn het allemaal aan het uitvinden, dat zie je aan het gebruik van social media of de komst van een medium als De Correspondent waar je je favoriete correspondenten volgt. Een project als Vía PanAm zal niet makkelijk zijn om nog een keer zo neer te zetten. Je gaat qua investering richting filmproject waar het gebruikelijk is dat de budgetten hoger zijn, omdat daar ook meerdere mensen aan werken. Voor fotografie is er wel een soort ommezwaai voor nodig en de vraag is hoe je dat voor elkaar krijgt. Als producent probeer je op zoek te gaan naar vormen die interessant zijn en echt iets toevoegen.’

Hoe komt een samenwerking met Paradox tot stand?

‘Met Kadir van Lohuizen zijn we vanaf het begin met elkaar opgetrokken, maar meestal heeft de fotograaf zijn werk al gemaakt en komt bij ons met de vraag om een boek te maken of er iets anders mee te doen. Dan gaan we aan de slag. Ook hier heb ik het gevoel dat we op een keerpunt zitten. Fotografen zullen steeds meer tijdens het maken van het project al bedenken hoe zij dit willen gaan presenteren. Het is niet meer zo simpel om een boek te maken met een tentoonstelling, en ‘klaar is Kees’. We gaan bijvoorbeeld nu samenwerken met een fotograaf die overweegt om tijdens zijn reis al via een webdocumentaire te communiceren. Je laat mensen zo meekijken tijdens de groei van het verhaal. Het fenomeen vooraf publiceren bestond natuurlijk al, maar hier is ook de vraag wat je al weggeeft en wat dat doet met betrekking tot je publiek. Het lijkt erop dat we al eerder gaan samenwerken met een fotograaf. Wat in elk geval blijft is dat de fotograaf gewoon met een heel goed verhaal en hele goede foto’s moet komen. Wij houden ons vervolgens bezig met de vraag hoe wij een zo goed mogelijk concept voor presentatie kunnen ontwikkelen en, indien nodig, halen we daar vormgevers en editors bij.’

 

  • Grote Zelfstandigendag

Bezoek de Grote Zelfstandigendag op 3 juni in Amersfoort vol inspirerende presentaties en workshops met bijna 20 experts op  het gebied van online journalistiek, innovaties, cases en strategieën. Of doe mee aan de online wedstrijd, georganiseerd door de NVJ in samenwerking met NRC, en win een betaalde opdracht en startkapitaal van maximaal 4.000 euro. Klik hier voor meer informatie en inschrijving